Eurostat: Čtvrtina kamionů v EU jezdí prázdná

29.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 29. října (zpravodaj ČTK) - Čtvrtina kamionů brázdících silnice Evropské unie jezdí prázdná. Nejvíc to je na Kypru, kde bez nákladu jezdí takřka půlka vozů, nejméně v Dánsku, kde tomu tak je jen v 17 procentech případů. Česko i Slovensko jsou mírně pod unijním průměrem - prázdných jezdí 23, respektive 24 kamionů ze 100. Vyplývá to ze statistik dostupných na internetových stránkách evropského statistického úřadu Eurostat.

Podle mluvčího největšího tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martina Felixe vytíženost kamionů v posledních letech v souvislosti s rostoucí konkurencí a tlakem na zvyšování efektivity roste. Údaj, jak jezdí kamiony jednotlivých dopravců plné nebo prázdné, je podle něj citlivá informace, kterou dopravci většinou nezveřejňují.

Za nízkými čísly z Dánska může být skutečnost, že tento stát je významnou tranzitní zemí v nákladní automobilové dopravě. Údaje z Kypru lze zase vysvětlit podle statistiků tím, že to odráží cesty z a do přístavu a jednosměrnými náklady mířícími na stavbu. Podobně se dá prý vykládat i 37 procent prázdných jízd v Řecku a Irsku. Jinak se většina států pohybuje vesměs mezi 20 až 30 procenty. Údaje zahrnují v tomto ohledu 20 z 27 členských zemí EU.

Z čísel Eurostatu lze také vyčíst, že v roce 2005 průměrná váha nákladu činila v Evropské unii 13,1 tuny, přičemž u vnitrostátní dopravy to bylo něco málo přes 12 tun, zatímco u mezinárodní přibližně 16 tun. Největší náklady na mezinárodních trasách byly ve Finsku (20 tun), v případě vnitrostátních ve Švédsku (19 tun).

Od roku 2000 do roku 2005 průměrná váha stoupla z 12,3 na 13,1 tuny. Velkou měrou se na tomto růstu podílí vývoj v nových členských zemích, kde byl nárůst výrazně vyšší. Eurostat to vypíchl na příkladu České republiky, kde váha nákladů vzrostla ze 7,9 na 10,8 tuny. U Slovenska evropský statistický úřad uvedl pouze údaje od roku 2003 - tehdy to bylo 8,1 tuny, zatímco v roce 2005 už 9,4 tuny.

Nárůst v nových členských zemích by se podle evropských statistiků možná dal vysvětlit zvýšeným začleněním těchto zemí do EU a investicemi do rozvoje vozového parku.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK