Dráhy mění tarify, cestující zaplatí podle ujetých kilometrů

30.10.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 30. října (ČTK) - České dráhy se začátkem nového jízdního řádu 9. prosince výrazně změní tarify. Největší novinkou je výpočet jízdného podle skutečně ujetých kilometrů, a nikoli podle pásem, jak je tomu dosud. Oznámili to zástupci drah na tiskové konferenci. Zároveň dráhy ruší příplatky na vlaky vyšších kategorií EuroCity a InterCity.

"Pro většinu našich zákazníků je to změna k lepšímu, určitá část zákazníků si zachová status quo, část zaplatí mírně více," řekla ředitelka odboru osobní dopravy Luďka Hnulíková. Polepší si především cestující vlaků vyšších kategorií InterCity a EuroCity. Například na trase z Prahy do Olomouce bude zákaznické jízdné o 21 korun nižší než dnešních 252 Kč.

Příplatky na vlaky vyšších kategorií dráhy podle náměstka generálního ředitele Jiřího Koláře zrušily proto, že nejsou v Evropě běžné. Změna souvisí i se snahou drah převést náklady na tyto vlaky na ministerstvo dopravy. Zatím je dráhy provozují se ztrátou na své podnikatelské riziko, chtějí však, aby je MD platilo jako veřejnou službu.

"Zatím je tato skutečnost v jednání, vypadá to, že dojde k zahrnutí vlaků InterCity a EuroCity do veřejné objednávky," řekla Hnulíková. Stát by tak drahám ročně zaplatil za 48 vlaků zhruba 600 milionů korun, což je současná ztráta ČD z provozování těchto vlaků. Rozhodnuto má být na přelomu prosince a ledna.

Zatímco vlaky vyšších kategorií zlevní, některé rychlíkové spoje naopak vyjdou cestující dráž. Výše zmíněná trasa z Prahy do Olomouce stojí nyní cestujícího se zákaznickou In-Kartou rychlíkem 192 korun, v prosinci to již bude 231 korun. O 13 korun více zaplatí zákazník například na trase mezi Ústím nad Labem a Chebem.

Kolář považuje nový systém s platbou za jednotlivé kilometry za spravedlivější. Jako příklad uvedl trasu z Prahy do Ostravy, která měří 351 kilometrů, cestující však nyní platí jízdenku podle pásma, které je 350 až 400 kilometrů. "Ve skutečnosti tak zaplatil cestu až do Třince, aniž by úsek Ostrava - Třinec vůbec ujel," řekl Kolář.

Dráhy zjednodušují také systém slev. Od prosince zavedou pouze jediný základní tarif, od kterého se jednotlivé slevy budou odvíjet. Jak uvedla Hnulíková, základní tarif využívají pouze čtyři procenta všech cestujících. Ostatní využívají různých druhů slev, nejrozšířenější jsou zpáteční slevy a zákaznické jízdné.

O 200 korun více (1600 Kč) zaplatí cestující za kilometrickou banku, zvýší se také přirážka za nákup lístku ve vlaku. Dnes si cestující při nákupu ve vlaku připlácí 20 korun, od 9. prosince to bude 30 korun. Levněji budou cestovat psi. Za každý spoj zaplatí majitel za psa deset korun, v případě více přestupů může využít celodenní doklad za 20 korun. Dosud pejskaři platili polovinu plného jízdného.

Zatímco prosincové změny tarifu prodraží jízdné jen určité skupině cestujících, Hnulíková nevyloučila, že v příštím roce zdraží jízdné plošně. Důvodem je zvýšení DPH, na které dnes oznámené změny nereagují. "Tyto tarify jsme tvořili v srpnu, kdy ještě nebylo jisté, zda vládní reforma projde," řekla Hnulíková.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK