GfK: Čtvrtina lidí a pětina firem nespokojeny se službami pošty

08.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. listopadu (ČTK) - Více než čtvrtina lidí a pětina firem nejsou spokojeny se službami České pošty. Podle nezávislého průzkumu agentury GfK pro Český telekomunikační úřad z poloviny roku je se službami podniku spokojeno nebo spíše spokojeno 72 procent lidí a 78 procent firem. Uvedli to na tiskové konferenci zástupci GfK. Česká pošta bere podle svého generálního ředitele Karla Kratiny výsledky průzkumu vážně.

V porovnání s tuzemskou konkurencí pošta ve spokojenosti firemních zákazníků zaostává. Například s DHL nebo UPS je spokojeno 89 respektive 88 procent klientů. Spokojenost s německou Deutsche Post dosahuje 79 procent.

Během posledních pěti let se však podle většiny respondentů kvalita poštovních služeb České pošty zlepšila. Největší zlepšení přitom vidí u doručování zásilek, naopak menší pokrok je vidět u balíků a složenek. Především ve velkých městech jsou lidé nespokojeni s množstvím otevřených přepážek na poštách a ochotou řešit stížnosti. Naopak pozitivně hodnotí dostupnost pošt a přátelské chování a kompetentnost personálu.

Podle generálního ředitele České pošty Karla Kratiny nyní podnik prochází přerodem na zákaznicky orientovanou společnost. "Studii bereme vážně. Bereme to jako základ, od kterého bychom se rádi odpíchli dál. V budoucnu bychom se chtěli dostat až na hodnoty na kterých je například německá pošta," dodal. ČTÚ podle předsedy Pavla Dvořáka jako regulátor pošty chystá opatření, která by měla podnik přinutit služby dále zlepšit.

Pošta se zároveň potýká s odlivem zákazníků. Zhruba 14 procent lidí například přestalo posílat balíky a čtyři procenta firem ustoupila od plateb formou složenek.

Nejvyužívanější službou je doručování obyčejných a doporučených zásilek, které využívá 98 procent firem a 70 až 85 procent domácností. Naopak jen méně než desetina lidí využívá služby jako je doručování i sousedům, zmocněnci nebo přeposílání na jinou adresu.

Poštu podle Kratiny například čeká přesun některých málo využívaných poboček za zákazníky do nových satelitních měst, developerských center nebo obchodních center. Na původních místech by je mohlo nahradit například motorizované doručování. Firma zvažuje i zavedení doručování s delší dobou dodání za nižší cenu. Movitější klienti by se pak v budoucnu mohli dočkat nadstandardních služeb za poplatek.

Státní podnik Česká pošta bude se 37.000 pracovníky po rozdělení Českých drah největším zaměstnavatelem v zemi. Firma disponuje sítí 3400 poboček a ročně doručí přes miliardu zásilek a 25 milionů balíků. Do konce příštího roku ji čeká přeměna na akciovou společnost.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK