Odborníci: Firmy do výročních zpráv investují i miliony korun

08.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. listopadu (ČTK) - České firmy si podle odborníků dávají stále více záležet na svých výročních zprávách, ve kterých informují o hospodářských výsledcích a činnosti za uplynulý rok. Není výjimkou, že velké firmy do výročních zpráv ročně investují i několik milionů korun.

Výroční zprávy tak již často nejsou pouze souhrnem tabulek a čísel vytištěných na obyčejném papíře, který zaujme pouze analytiky. Díky kvalitnímu křídovému papíru, nápaditým fotografiím či grafice plní i funkci propagačního materiálu.

"Každý rok se zvyšuje celková úroveň výročních zpráv. Společnosti si uvědomují velký význam kvalitních výročních zpráv, a proto se věnuje tomuto tématu ve společnostech mnohem větší pozornost než doposud," řekl dnes novinářům Jan Struž ze Sdružení Czech Top 100, které každoročně sestavuje žebříček nejlepších tuzemských výroční zpráv.

Kvalitní výroční zpráva, která je pojata originálně, a zároveň obsahuje všechny důležité údaje, dokáže podle Struže zaujmout nynější i budoucí klienty, investory a rovněž obchodní partnery. "Jak dokládají četné analýzy, mnoho institucionálních investorů se na základě přečtení kvalitní výroční zprávy rozhoduje o budoucí spolupráci s danou společností. Nejlepší výroční zprávy pomáhají budovat tvář a image firmy," upozornil.

Velké společnosti při výrobě tištěných výročních zpráv běžně spolupracují s renomovanými grafickými studii. "Do výročních zpráv ročně investujeme více než deset milionů korun. Každý rok vydáváme 12 verzí tištěných výročních zpráv, přičemž čtyři jsou v českém a osm v anglickém jazyce," řekl ČTK Ladislav Kříž z energetické skupiny ČEZ, jejíž výroční zpráva vyhrála letošní ročník soutěže pořádané Sdružením Czech Top 100.

Podle Kříže jsou tištěné výroční zprávy i v době internetu a moderních datových médií důležitým informačním nástrojem. "Například letos jsme vydali výroční zprávy v celkovém nákladu 5000 výtisků," podotkl.

Výroční zprávy firem jsou primárně určeny akcionářům, analytikům a obchodním partnerům. S fotografiemi, kresbami či grafy by se to proto podle Struže nemělo přehánět. Dobrá výroční zpráva by sice měla zaujmout svým vzhledem a obsahem, zároveň ale musí zůstat přehledná, aby například analytici snadno a rychle našli důležité informace o hospodaření a činnosti firmy. "Kvalitně propracované a promyšlené výroční zprávy vedle vlastních textů poskytují čtenáři větší komfort ve formě shrnutí, anotací, výtahů, zvýraznění a zpřehlednění nejdůležitějších informací," dodal.

Za pravdu mu dává mluvčí společnosti Zentiva Věra Kudynová. "Naším náročným publikem jsou především analytici, kteří ve výroční zprávě potřebují stručné a přehledné informace a grafy," uvedla Kudynová, podle které není jednoduché ve výroční zprávě sestavit velké množství firemních informací, a navíc je skloubit s grafikou. "Často také bývá složité přesvědčit grafické studio, aby omezilo svoji kreativitu a grafika ve výroční zprávě neobtěžovala či nepřebila informační stránku," podotkla.

První výroční zprávy začaly podniky v Evropě a Spojených státech sestavovat někdy na přelomu 19. a 20. století. V Československu ovšem tato tradice byla v roce 1948 na dlouhá desetiletí přerušena. "V letech 1948 až 1989 byly výroční zprávy vydávány jen výjimečně. Sestavovaly je především tehdejší podniky zahraničního obchodu," podotkl Struž, podle kterého tištěné výroční zprávy v tuzemsku zažily renesanci po roce 1989 a od té doby patří mezi hlavní komunikační nástroje firem.

Dobré výroční zprávy se podle Struže poznají podle toho, že mají původní nápad a vtip. "Je na nich vidět, že se nad nimi hodně přemýšlelo a soustředěně tvořilo. Jsou domyšlené do posledního detailu a přitom působí lehce a přirozeně. Takové zprávy poskytují příjemný a současně překvapivý vizuální zážitek a čtenář má chuť v nich listovat," dodal Struž.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK