Němečtí strojvůdci zastavili nákladní vlaky, soupravy stojí i v ČR

08.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 8. listopadu (zpravodaj ČTK) - Němečtí strojvůdci v poledne zahájili téměř dvoudenní stávku v nákladní železniční dopravě. Stávka, která má trvat do sobotních 6:00 SEČ, pravděpodobně ovlivní i plynulost železniční dopravy za hranicemi Německa, i když v zahraničí němečtí strojvůdci stávkovat nebudou, řekl dnes ČTK Thomas Gelling z odborového svazu německých strojvůdců (GDL). Podle sdělení mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly stávka již zastavila první vlaky i na území ČR, do konce protestu odstaví ČD podle odhadů několik desítek souprav.

O rozsahu stávky německé odbory nesdělily žádné podrobnosti, protest se má podle nich zpočátku projevit jako "pomalá vlna". Stávkovat se bude v nákladní železniční dopravě v celém Německu, těžištěm však bude východní část země, kde má GDL nejsilnější pozici, řekl před zahájením stávky místopředseda GDL Claus Weselsky.

"Jakmile se vlak řízený německým strojvůdcem ocitne v zahraničí, stávka se ho netýká. Stávkujeme jen na německých železnicích," rozptýlil odborník na tarifní smlouvy v GDL Gelling středeční obavy představitelů Českých drah. Některé vlaky totiž vedou němečtí strojvůdci hluboko do českého vnitrozemí. Gelling však upozornil, že německá stávka přesto bude mít na mezinárodní železniční nákladní dopravu dopad v podobě zpoždění a výpadků vlaků.

České dráhy vysílají do Německa denně až 50 nákladních vlaků, z nichž většinu na hranicích za normálních okolností přebírají němečtí strojvůdci. Podle Kubaly Němci zatím pouštějí do Německa vlaky řízené českými strojvůdci, kteří tak mohou dojet až do Drážďan, kde se soupravy hromadí. U dalších vlaků se však naplnilo Gellingovo varování a zastavují již na českém území.

"V Děčíně je aktuálně odstaveno pět vlaků, na celé síti je odstaveno přibližně 10 souprav," řekl Kubala. Za celou dobu stávky se podle něj na českém území zastaví několik desítek vlaků. Většinou je chtějí dráhy odstavit v Nymburce, kde je veliké seřadiště. "Měli by se vejít, nenaplňuje se krizový scénář, že bychom zaplnili všechny stanice od Děčína," řekl Kubala.

Podle Kubaly však existují i protekční vlaky, které němečtí strojvůdci přebírají i přesto, že oficiálně stávkují. "Například díly pro automobilku Porsche, které vozí ze Slovenska dva vlaky denně, přebírají DB bez problémů," uvedl příklad Kubala.

Odborový svaz německých strojvůdců po společnosti Deutsche Bahn (DB) požaduje lepší platové podmínky zakotvené ve zvláštní tarifní smlouvě. Delší stávka v nákladní dopravě by mohla citelně zasáhnout německé hospodářství. Počítá se se ztrátami ve výši 100 milionů eur (zhruba 2,7 miliardy korun) za každý den stávky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK