Z plzeňské Škodovky vyjela stá tramvaj

08.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 8. listopadu (ČTK) - Po deseti letech od zahájení výroby opustila dnes výrobní halu Škody Transportation (ŠT) stá tramvaj. Převzal ji Dopravní podnik hlavního města Prahy. ČTK to řekla mluvčí Škody Holding Radka Pistoriusová. Plzeňský podnik letos vyrobí 35 tramvají, o devět více než loni. Na rok 2008 jich plánuje 42.

"Zařadili jsme se mezi přední firmy evropského kolejového průmyslu. Máme zakázky na tramvaje v řádech stovek vozů a brzy se přestěhujeme do tří nových výrobních hal," dodala mluvčí. Podle informací ČTK do nich firma investuje dvě miliardy korun a přesune se tam v prvním čtvrtletí 2008. Hala bude mít roční kapacitu až 60 tramvají ročně, deseti lokomotiv a deseti pětivozových souprav metra.

Ze stovky vozů firma dodala 50 do pěti českých měst, devět do italského Cagliari, Vratislav objednala 17 a americký Portland a Tacoma koupily deset. Škodovka nyní dodává do Prahy 60 velkokapacitních tramvají 14T s designem Porsche, jejichž cena je 57 milionů Kč za kus. Prvních 13 už tam je, všechny mají v hlavním městě jezdit do konce roku 2009. Na tento kontrakt navázala dodávka až 250 nových vozů 15T. Jejich design představí do konce roku spolu s pražským dopravním podnikem. "Na podzim 2008 bude nová tramvaj na zkušební koleji," řekl generální ředitel ŠT Tomáš Krsek.

Firma začala v roce 1994 s modernizacemi tramvají, čímž získala cenné zkušenosti, které využila při projektu prvního vozidla typu Astra, první škodovácké tramvaje. "Od první konstrukční čárky na rýsovacím prkně až do doby, kdy stálo vozidlo na kolejích, uplynuly pouhé dva roky," řekl ředitel rozvoje Škody Electric Ladislav Sobotka, který se na projektech kolejových vozidel významně podílí.

Do škodovácké divize Transportation, seskupení s 2500 zaměstnanci, patří kromě plzeňských ŠT a Škody Electric, výrobce trolejbusů a elektrických pohonů i ČKD Vagonka Ostrava produkující vlakové soupravy, vývojová dílna VÚKV Praha, Sibelektroprivod Novosibirsk, výrobce elektrovýzbroje. Skupina měla předloni tržby čtyři miliardy korun. Loňské tržby neuvedla, v plánu měla 6,4 miliardy Kč díky vyššímu prodeji trolejbusů a tramvají.

Škoda zahájila výrobu kolejových vozidel v roce 1918. První lokomotivu vlastní konstrukce vyrobila v roce 1923.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK