Stávka zastavila nákladní vlaky na východě Německa

09.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 9. listopadu (zpravodaj ČTK) - Nynější stávka německých strojvůdců způsobila rozsáhlý kolaps nákladní železniční dopravy hlavně ve východní části země. Německé dráhy tvrdí, že nasadily i strojvůdce ze sousedních států, jmenovitě z Česka, Rakouska a Švýcarska. Zdaleka jich prý ale není tolik, aby mohli nahradit stávkující strojvůdce.

Odborový svaz německých strojvůdců (GDL) uvádí, že do stávky se od jejího zahájení ve čtvrtek v poledne zapojilo v celém Německu více než 1800 strojvůdců a zhruba tisícovka vlaků zůstala stát. Společnost Deutsche Bahn (DB) hovoří o 900 stávkujících strojvůdců a 400 stojících vlacích. Dalších 270 však vůbec nebylo vypraveno.

Českým dráhám se podle mluvčího Ondřeje Kubaly daří nákladní vlaky bez problémů předávat na hraničních přechodech Cheb a Česká Kubice. Komplikovanější situace je v Děčíně, kam dnes směřuje více než 30 nákladních vlaků. "Vlaky, které jsou sestaveny z jednotlivých vozových zásilek, vozí až do Drážďan čeští strojvedoucí. Ucelené vlaky přebírají němečtí strojvedoucí v Děčíně," uvedl.

Podle Kubaly mají některé vlaky pro německé dráhy velkou prioritu a snaží se je odvést, jak je to jen možné. "Jde například o díly pro automobilku Porsche. Tyto vlaky mají vždy zelenou. Německá strana přebírá i některé další vlaky, například ucelené vlaky s kontejnery do německých přístavů, je to ale velmi nepravidelné," dodal. Podle něj v současnosti směřuje do Děčína zhruba 12 vlaků z celé ČR, v Děčíně je již připraveno sedm vlaků k předání a dalších devět je odstaveno na trase do Děčína.

Na východě Německa se údajně nehne téměř žádný nákladní vlak. "Čím déle stávka potrvá, tím více vlaků k nim přibude," pohrozil dnes předseda GDL Manfred Schell agentuře DPA. Za normálních okolností se po německých železnicích denně pohybuje na 5000 nákladních vlaků.

Do značné míry však jsou stávky ušetřeny významné německé námořní přístavy. Například překládka zboží v rostockém přístavu na severovýchodě byla do dnešního rána stávkou údajně takřka nedotčena.

Odborový svaz německých strojvůdců po DB požaduje lepší platové podmínky zakotvené ve zvláštní tarifní smlouvě. Deutsche Bahn však na nynější stávku zatím nehodlá reagovat novým návrhem kolektivní smlouvy, potvrdil dnes Bensel. Odbory přitom varovaly, že by stávku mohly rozšířit i na osobní dopravu.

V několikaměsíčním sporu o platové podmínky mezi GDL a DB se zatím nerýsuje řešení, a tak se zdá být stále pravděpodobnější, že na nynější stávku, která skončí v sobotu v 6:00 SEČ, navážou ještě rozsáhlejší protesty příští týden.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK