Obchodníci: Prodej Svatomartinského vína se zvyšuje

12.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. listopadu (ČTK) - Svatomartinské víno, což je česká obdoba slavného francouzského vína Beaujolais, se v posledních letech zabydluje na pultech tuzemských obchodů. Podle obchodníků prodej tohoto mladého vína každoročně roste a do svých jídelníčků či nabídek jej zařazuje také stále více vinoték a restaurací. Svatomartinského vína bude proto letos dvakrát více než loni, vinaři na předvánoční trh dodají kolem 600.000 lahví. Podle tradice se Svatomartinské víno otevírá poprvé 11. listopadu v 11:00.

"Svatomartinské víno prodáváme letos třetím rokem a podle statistiky prodejů obliba tohoto vína roste," řekla dnes ČTK Lucie Turnovská ze společnosti Tesco Stores ČR, která Svatomartinské víno od neděle prodává ve všech svých hypermarketech.

Vyšší prodej Svatomartinského vína hlásí také velkoobchodní prodejny Makro Cash & Carry, ve kterých nakupují zboží například restauratéři či drobní obchodníci. "Na rozdíl od Beaujolais prodeje Svatomartinského vína stoupají. V porovnání s Beaujolais je Svatomartinské pochopitelnější, čitelnější a chuťové vlastnosti českému zákazníkovi více vyhovují," uvedla mluvčí Makro Cash & Carry Markéta Světlíková.

Cena Svatomartinského vína je podle vyjádření obchodníků zhruba srovnatelná s cenou Beaujolais. Například Tesco od neděle prodává láhev Svatomartinského vína pocházejícího z mikulovské vinařské oblasti za 69,9 koruny.

Většina oslovených vinoték a restaurací, kde milovníci vína mohou letošní Svatomartinské okusit, potvrzuje slušný zájem. V některých restauracích si ale posteskli, že v neděli kvůli špatnému počasí nepřišlo tolik hostů, kolik očekávali.

"Zájem o Svatomartinské víno se rok od roku díky propagaci zvětšuje," řekl ČTK Jan Horešovský ze Spolku přátel vína na dotaz, proč očekává, že milovníci vína budou Svatomartinské poptávat více než loni. Podle něj je možné, že Svatomartinské bude letos lepší než v minulém roce, protože sklizeň byla dřív než obvykle. "A to Svatomartinským vínům prospělo," dodal.

Pod značkou Svatomartinské se můžou prodávat bílá vína odrůd Müller-Thurgau a Veltlínské červené rané, růžová vína odrůd Modrý Portugal a Svatovavřinecké a červená vína odrůd Modrý Portugal a Svatovavřinecké. Víno by mělo být lehčí a svěží.

Vinařský fond koupil autorská práva ke známce Svatomartinské od původního majitele Jiřího Kopečka. Dříve výrobci platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na degustaci vín před udělením licence, který činí 500 korun za každý přihlášený druh vína.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK