Internet mezi mladými v západní Evropě poráží televizi

13.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 13. listopadu (ČTK) - Internet začal mezi mladými lidmi v západní Evropě vítězit nad televizí. Výsledek zářijového průzkumu ukázal, že poprvé vůbec se mladí usadí v týdnu častěji před internetem než u televize. K počítačové síti má nyní pravidelný přístup téměř šest z deseti lidí v regionu, napsala agentura AP podle průzkumu organizace EIAA.

Web je přitom čím dál méně výsostným územím mladých. Za poslední rok vzrostl o 12 procent počet takzvaných stříbrných surfařů, tedy lidí nad 55 let, kteří s oblibou na webu surfují. O osm procent pak stoupla sledovanost internetu ženami. Přes 80 procent dotázaných uvedlo, že by bez některé z funkcí internetu "nemohli žít".

Přednost internetu před televizní obrazovkou začínají dávat mladí mezi 16 až 24 roky. 82 procent z nich využívá internet pět až sedm dnů v týdnu, zatímco televizi tak často sleduje 77 procent lidí v této věkové kategorii. Proti minulému roku je to pokles o pět procent.

Přes takzvaná společenská síťová centra nyní komunikuje 42 procent uživatelů nejméně jednou měsíčně. A počet lidí, kteří na webu sledují televizi, film či video, vyskočil o 150 procent.

Výsledek průzkumu zveřejnila European Interactive Advertising Association (EIAA), obchodní organizace prodejců interaktivních médií. Anketa se opírá o telefonáty se sedmi tisícovkami lidí z Británie, Německa, Francie, Španělska, Itálie, třech skandinávských států, Belgie a Nizozemska.

V těchto deseti zemích je nyní 169 milionů lidí na internetu často; týdně tráví na webu 11,9 hodiny. Téměř třetina z nich připouští, že jsou silnými uživateli sítě a tráví na ní týdně 16 hodin a více. Jde přitom o více než 48 milionů lidí.

87 procent uživatelů hledá na internetu informace. Následuje využití elektronické pošty (81 procent), společenských sítí (42 procent) a posílání vzkazů (37 procent). 31 procent uživatelů stahuje na webu hudbu a poslouchá rozhlas, 30 procent sleduje film či video a 20 procent stahuje filmy či video. Diskusních fór se účastní 26 procent lidí na webu a různé recenze jich hodnotí 27 procent.

Čtyři pětiny Západoevropanů se připojují na internet přes rychlou širokopásmovou technologii. "Svět médií se stal plně digitální," shrnula výsledek ankety ředitelka EIAA Alison Fennahová.

Z průzkumu společnosti Vodafone mezi českými studenty v říjnu vyplynulo, že studenti v Česku nejčastěji tráví volný čas brouzdáním po internetu, teprve pak následuje sport nebo setkávání s přáteli. Zatímco web uvádí jako nejčastější způsob trávení volného času 30 procent studentů, sport uvádí 14 procent z nich, stejně jako setkávání s přáteli.

V první polovině letošního roku se počet Čechů nad 15 let, kteří se připojují k internetu, zvýšil na 53 procent. Ještě před dvěma lety to bylo 44 procent. Dlouhodobě se internet využívá hlavně ke komunikaci e-mailem a k vyhledávání informací. Vytáčené připojení se stává historií. Vyplynulo to v červenci z průzkumu společnosti Factum Invenio.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK