Factum: S cenou elektřiny není spokojeno 93 procent lidí

14.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 14. listopadu (ČTK) - S cenou elektřiny není spokojeno devět z deseti obyvatel České republiky. Pro 55 procent lidí je cena elektrické energie "strašně vysoká", 38 procent ji považuje za o něco vyšší, než by měla být. Vyplývá to z průzkumu, který dnes ČTK poskytla agentura Factum Invenio. Jen sedm procent respondentů říká, že cena elektrické energie je přiměřená.

Na zdražování elektrické energie reaguje 46 procent obyvatel pouze zamezením plýtvání, aniž by svou spotřebu snižovali. Odběry omezuje 39 procent lidí. Jeden ze sedmi respondentů se rostoucími cenami elektřiny vůbec nezabývá. O nahrazení elektřiny levnějším typem energie, například pro vytápění či ohřev vody, uvažuje 27 procent lidí. Tuto změnu již provedlo 12 procent obyvatel.

Hlavní příčinou zdražování elektřiny je podle průzkumu silné postavení jedné energetické společnosti. "Jako další příčiny uvádí veřejnost malou konkurenci a růst cen ropy a plynu na světových trzích," uvedl Miroslav Oupic ze společnosti Factum Invenio.

Dodavatele elektrické energie by chtělo změnit při zajímavé nabídce 42 procent dotazovaných, potřebovali by ale se změnou pomoci. V současnosti zvažuje přechod k jinému dodavateli 16 procent obyvatel, naopak 27 procent lidí je spokojeno s tím současným. Dvě třetiny obyvatel nicméně přiznaly, že nemají o trhu s elektřinou dostatečné informace.

Lidé také pochybují o konkurenčním prostředí ve výrobě elektrické energie a obchodu s ní. Podle 27 procent respondentů neexistuje konkurence na trhu výroby ani obchodu, další zhruba pětina si myslí, že existuje několik spolupracujících firem. Za konkurenční nebo vysoce konkurenční prostředí označilo trh s elektřinou 18 procent lidí. Konkurenci brání podle veřejnosti především lobby dominantního výrobce, tedy společnosti ČEZ, u politiků při schvalování zákonů a rovněž současná legislativa.

S dodávkami elektřiny jsou lidé vesměs spokojeni. Vyhovují téměř devíti z deseti občanů ČR, 73 procent je podle průzkumu spokojeno i se souvisejícími službami.

Agentura Factum Invenio průzkum provedla na přelomu září a října, na její otázky odpovídalo 1006 českých občanů starších 18 let.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK