EK má výhrady k mnoha internetovým prodejcům letenek

14.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brusel 14. listopadu (zpravodaj ČTK) - Zhruba polovina internetových stránek, které nabízejí letenky, klame zákazníky. Uvedla to dnes Evropská komise na základě průzkumu zaměřeného na 447 stránek v patnácti zemích Evropské unie a také v Norsku. Evropským pravidlům nevyhovělo celkem 226 internetových portálů. Nejhůře dopadli prodejci letenek v Belgii, kde zákazníky klame drtivá většina stránek, zatímco v Rakousku vyhověly všechny prověřované stránky. Mezi zkoumanými zeměmi nebylo Česko ani Slovensko.

"Ať jste z Bruselu, Barcelony, Mnichova či Manchesteru, každý zákazník si zaslouží férové a průhledně stanovené ceny a hlavně žádná překvapení vytištěná malým písmem někde na kupní smlouvě," řekla novinářům eurokomisařka pro ochranu spotřebitele Meglena Kunevová.

Pokud se situace nezlepší a provozovatelé stránek neuvedou vše do souladu s evropskými pravidly, národní úřady mohou nařídit uzavření jednotlivých portálů. První podobné případy by se mohly objevit již příští rok. Vše je ovšem v pravomoci národních úřadů, Evropská komise nemůže v tomto případě nijak zasáhnout.

Internetoví prodejci nejčastěji chybují při uvádění ceny letenek, kam hned nezapočítávají veškeré poplatky, včetně letištních poplatků či poplatků za platbu kreditní kartou. Druhým problémem jsou reklamy na nejrůznější "výhodné" nákupy, které však neodrážejí skutečnost, že se týkají jen několika letenek a platí velmi omezenou dobu. Zákazníci tak prakticky nemají možnost si podobné letenky koupit.

Nejde však jen o ceny. Brusel provozovatelům vytýká i detaily, jichž si obyčejný zákazník mnohdy ani nevšimne. Komisi vadí, že na mnoha stránkách je přednastavené "ano" v kolonce, kde zákazník označuje, zda chce k letence pojištění či další služby. Podmínky, za kterých jsou letenky prodávány, navíc často nejsou ve více jazykových verzích, přestože s nimi klient musí souhlasit.

Konkrétní jména aerolinek, které jsou v celém problému zainteresované, komise nezveřejnila. Učinily tak ale již v říjnu například španělské úřady. Podle nich zákazníky klame například nízkonákladový Ryanair, španělská Iberia či opět španělský Spanair. Ryanair s odpovědí příliš neváhal a dokonce komisi vyzval, aby šetření ještě rozšířila. Tentokrát na palivové příplatky. U nich prý zase podvádí British Airways, Air France, KLM a Lufthansa.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK