Odbory: Stávka v Německu může být příkladem českým strojvůdcům

15.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 15. listopadu (ČTK) - Stávka německých strojvůdců může ovlivnit mzdové vyjednávání na českých drahách. Pokud se strojvůdci nedohodnou s vedením Českých drah na mzdovém růstu, je možné, že budou následovat příkladu svých německých kolegů a vstoupí do stávky. Řekl to mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček.

"Ano, já bych to nevylučoval, nespokojenost mezi strojvedoucími je značná," řekl Poláček na dotaz ČTK, zda jsou čeští strojvedoucí ochotni začít stávkovat. "Dobře si všímáme postupu německých kolegů a mnohé jejich kroky jsou pro nás inspirující," dodal.

Obavy z vývoje v Německu má i generální ředitel Českých drah Josef Bazala. "Já si nedovedu představit, že by vedení Deutsche Bahn těm požadavkům ustoupilo," řekl. Pokud totiž němečtí strojvůdci uspějí se svými požadavky na 30procentní mzdový růst, ztíží to vyjednávací pozici vedení drah i v ČR.

Kolektivní vyjednávání na dráze je v plném proudu, jak ale přiznal Bazala, mzdové požadavky odborů se zatím liší od představy vedení. České odbory se podle Bazaly po vzoru německých kolegů radikalizují; ředitel přesto doufá, že obě strany dohodu uzavřou ještě do konce roku. Žádná ze stran zatím nechce zveřejnit své požadavky.

Průměrná hrubá mzda českých strojvůdců nepřesahuje podle Poláčka 27.000 korun, z toho však údajně deset procent tvoří platby za přesčasy. "Lepšímu mzdovému ohodnocení v nové smlouvě přikládáme klíčový význam," řekl Poláček. Podle něj se situace stává neúnosnou a sociální smír strojvůdci zachovávali jen proto, že se připravovalo oddělení nákladní dopravy do samostatné společnosti.

Kromě komplikací při kolektivním vyjednávání německá stávka přinesla Českým drahám podle Bazaly finanční ztráty v řádech milionů korun. Přesnou výši škod dráhy ještě nevyčíslily, neboť s tak rozsáhlou stávkou v sousední zemi neměly dosud zkušenost. Kromě finančních ztrát jim hrozí i odliv zákazníků.

"Štve nás to hodně, teď nám stojí asi 40 vlaků," řekl Bazala. Dodal, že část zákazníků již začala přepravovat zboží po silnici. Stávkující němečtí strojvůdci vadí i náměstkovi ministra dopravy pro železniční dopravu Vojtěchu Kocourkovi. "Silniční dopravci si mnou ruce, že bez hnutí prstem mají nové klienty, Němci škodí nákladní dopravě v celé Evropě," uvedl.

Člen hospodářského výboru sněmovny Lubomír Suk na dnešní žofínské diskusi o budoucnosti železniční dopravy řekl, že zákazníci drah se stali rukojmími jedné skupiny zaměstnanců. Jediným řešením, jak předcházet takové situaci i v ČR, je podle něj liberalizace železničního trhu, tedy vstup více nákladních dopravců na české koleje.

Němečtí strojvůdci přerušili nejprve ve středu v poledne nákladní přepravu, v noci na čtvrtek pak zastavili i regionální a dálkové osobní vlaky. Stávka by měla skončit v noci na sobotu v 2:00 SEČ. Pokud jim ani pak společnost Deutsche Bahn nenavrhne novou kolektivní smlouvu, hrozí německé odbory vyhlášením časově neomezené stávky. Stávka navázala na sérii podobných protestů v minulých týdnech.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK