CHKO Pálava zamítla vedení silnice R52 přes Mikulovsko

15.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 15. listopadu (ČTK) - Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Pálava vydala nesouhlasné závazné stanovisko k umístění rychlostní silnice R52 do chráněného území. Podle ochránců přírody je stavba neslučitelná s péčí o krajinu, předložená projektová dokumentace navíc není dostatečná k posouzení dopadů silničního provozu na krajinný ráz Mikulovska. Proti stanovisku CHKO se nelze odvolat, lze ale splnit podmínky v jeho odůvodnění a podat novou žádost o posouzení, řekl vedoucí správy Jiří Matuška. Ochranáři navrhují, aby silnice do Vídně vedla přes Břeclav.

Rychlostní silnice R52 má spojit Brno s Vídní. Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic a Jihomoravský kraj prosazují využití stávající dvouproudové silnice z Brna do Pohořelic a rozšíření navazující silnice na hraniční město Mikulov. Silnice by protnula vodní dílo Nové Mlýny na Břeclavsku. Lokalita je jedním z nejvýznamnějších hnízdišť ptáků na Moravě. Rušná silnice by navíc měla vést těsně kolem Chráněné krajinné oblasti Pálava u Mikulova.

Ochranáři nabízejí druhou variantu, kterou podle nich kraj i stát dosud opomíjí: vést trasu na Vídeň přes Břeclav. Z Brna do Břeclavi by se řidiči dostali po současné D2. V budoucnu u města vznikne obchvat, z něhož stačí dobudovat devět kilometrů dálnice do nedalekého rakouského Reinthalu. Tato varianta je podle nich na rozdíl od mikulovské, kde je nutné vystavět asi 30 kilometrů dálnice, asi o 5,5 miliardy korun levnější.

"Nesouhlasné stanovisko Správy CHKO je pro nás dobrá zpráva. Potvrzuje mimo jiné to, na co se stále snažíme upozorňovat: dokud nebudou v souladu s předpisy České republiky i Evropské unie vyhodnoceny varianty, je příprava R52 na Mikulov a vedení povolovacích řízení pro stavbu vyhazováním peněz ze státního rozpočtu," řekla právnička Ekologického právního servisu Barbara Homolová.

Správa CHKO mimo jiné v rozhodnutí upozorňuje na riziko zániku slaniska se vzácnými a přísně chráněnými rostlinami. Už dříve proto ve snaze stavbě silnice zabránit navrhla lokalitu dodatečně zařadit na seznam evropsky cenných území Natura 2000. Žádost agentury posoudí vláda.

Kdyby se území se slaniskem nedaleko Mikulova na seznam Natura dostalo, silnice by přes něj nesměla vést. Byť minimální změna trasy by však podle Jihomoravského kraje stavbu silnice de facto zablokovala. Stavba má platné územní rozhodnutí, je zakreslena v územních plánech a při změně trasy by bylo třeba všechna nutná povolení vyřídit znova. Nezačalo by se tak stavět dřív než v roce 2020, řekl již dříve ČTK náměstek jihomoravského hejtmana Milan Venclík.

Proti výstavbě R52 přes Mikulov bez předchozího posouzení jiných variant letos vystoupili také ministr životního prostředí Martin Bursík nebo ombudsman Otakar Motejl. Již v lednu navíc Evropská komise navrhla, aby česká vláda zvážila vedení trasy nejen přes Mikulov, ale také přes Břeclav s tím, že tato varianta musí být posouzena. Po tomto se ministerstva dopravy a životního prostředí dohodla, že celý záměr nechají posoudit, což se dosud nestalo.

"Spojení Brna s Vídní přes Mikulov není navíc podle komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase zatím zařazeno mezi stavby evropské dopravní sítě TEN-T financované z evropských fondů. Není totiž zřejmé, že jde o optimální trasu," řekl již dříve ČTK Miroslav Patrik z Dětí Země.

Výstavba silnice R52 do Mikulova je plánována na roky 2010 až 2014 a měla by stát asi deset miliard korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK