Nákladních vlaků jezdí v Německu kvůli stávce stále méně

16.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Berlín 16. listopadu (zpravodaj ČTK) - Rozsáhlá stávka německých strojvůdců, usilujících o vyšší mzdy, dnes vstoupila do třetího dne. Stále více paralyzuje hlavně nákladní železniční dopravu ve východní části Německa. I osobních regionálních spojů však v tomto regionu jezdí nejméně. Stávka, která má dopad i na vlaky jezdící mezi Německem a Českem, skončí v sobotu dvě hodiny po půlnoci.

Na východě Německa podle zdrojů od dráhy jezdí už jen nejdůležitější nákladní vlaky, na západě se drahám daří základní zásobování po železnici jakžtakž udržovat. Belgická továrna automobilky Audi však zastavila do pondělí kvůli váznoucím dodávkám výrobu, na výpadky v dodávkách autodílů si už stěžují i další německé automobilky.

Na východě Německa stávka více postihla i osobní dopravu; dnes ráno tam vyjížděla zhruba jen pětina regionálních vlaků, na západě to byla polovina. Ve východním Německu je totiž obzvlášť velký počet strojvedoucích organizována v odborovém svazu GDL, který stále rozsáhlejší a delší stávky za zvýšení platů v poslední době vyhlašuje. Mnozí lidé se dnes opět s obtížemi dostávali do práce, některým zaměstnavatelé dali volno.

Ve velkých městech jako jsou Berlín, Hamburk, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem a Stuttgart vypadlo i souprav rychlodráhy S-Bahn. Z dálkových rychlíků, zejména ICE, jede zhruba každý třetí, uvádí provozovatel německých železnic, koncern Deutesche Bahn.

Stávka se stále více dotýká i cestujících mezi Českou republikou a Německem. Ve čtvrtek všechny vlaky EuroCity mířící na sever Německa do Berlína a Hamburku končily v Drážďanech, dnes situaci navíc zkomplikovala nehoda mezi Bad Schandau a Drážďany, kde vlak přejel člověka. Vlaky EuroCity se tak otáčejí na cestu zpět do českého vnitrozemí již v Děčíně, sdělil mluvčí ČD Ondřej Kubala. Jak dlouho tomu tak bude, nedokázal Kubala odhadnout.

Do cíle nedojedou ani cestující mířící z Čech do Bavorska. Rychlíky z Prahy na Mnichov a Norimberk končí a začínají shodně v německém Řezně. Z velké většiny se zastavila také nákladní doprava mezi ČR a Německem; nyní stojí na české straně hranic necelá třicítka nákladních vlaků. Generální ředitel ČD odhadl škody v české nákladní dopravě na miliony korun.

Do údajně největší stávky na německé v dějinách Deutsche Bahn se od jejího zahájení ve čtvrtek v poledne zapojilo téměř 6000 strojvůdců. Jejich odbory už přitom varovaly vyhlášením časově neomezené stávky příští týden. O dalším postupu by měly rozhodnout v pondělí.

GDL od dráhy očekává návrh nové kolektivní smlouvy, která má strojvůdcům zajistit vyšší růst mezd než ostatním zaměstnancům na železnici. GDL dosud požadovalo zvýšení platů až o 31 procent, i když v poslední době naznačila ochotu o jeho míře jednat. Předseda GDL Manfred Schell ve čtvrtek večer ve zpravodajské televizi N24 řekl, že strojvůdcům se musí každopádně zvednout platy o dvoumístnou hodnotu v procentech, tedy nejméně o deset procent. Nyní berou měsíčně kolem 2600 eur hrubého (zhruba 70.000 korun).

GDL má na 30.000 členů. Ostatní dva železniční odborové svazy, Transnet a GDBA, dohodly s DB pro dalších 195.000 zaměstnanců drah už v červenci navýšení mezd o 4,5 procenta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK