Křižovatka u Nové Hospody na Písecku je hotova o rok dříve

19.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Třebkov (Písecko) 19. listopadu (ČTK) - Cestování z Prahy směrem na Strakonice a Písek je opět snazší. Od úterý se řidiči poprvé svezou po nové mimoúrovňové křižovatce na Nové Hospodě na Písecku. Stavba s osmi kilometry silnic a šesti mosty stála 1,45 miliardy korun. Hotova je téměř o rok dříve. Jednu z nejfrekventovanějších křižovatek v kraji, kterou denně projede na 30.000 aut, otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Křižovatka je důležitým dopravním uzlem. Spojuje rychlostní komunikaci R4 z Prahy do Bavorska a mezinárodní tah od Plzně na České Budějovice. Stavba nahradila dvě klasické křižovatky, které byly nepřehledné a stávaly se na nich vážné nehody.

"Významné to je hlavně kvůli bezpečnosti. Statistiky tady byly dramatické. Je poměrně velká, nechci říct megalomanská, ale bez napojení do čtyřpruhu by skutečně mohla být i označena jako příliš neefektivní," řekl novinářům ministr dopravy Aleš Řebíček.

Stavbu museli řidiči objíždět více než dva roky. Často stávali i v dlouhých kolonách. Nyní si cestu po nadjezdech a podjezdech zkrátí. Uleví se hlavně těm, kteří jezdí z Prahy přes Písek na České Budějovice. Křižovatku projedou bez odbočování, navíc ve čtyřech pruzích, které po šesti kilometrech končí obchvatem Písku.

Snazší to mají i motoristé mířící na Strakonice a dál k hranici s Německem po R4. Předtím museli projet dvě křižovatky a dávat i přednost autům od Plzně. Nyní jen sjedou ze silnice od Prahy na dlouhý rovný úsek. Pokud ale zamíří na Plzeň, klasickému křížení silnic s přednostmi se nevyhnou. Lépe a bez odbočování se díky dlouhým sjezdům a nájezdům pojede od Plzně na Písek po silnici I/20.

"Kapacita této křižovatky je již nutnou a dostačující podmínkou, aby se čtyřpruhovou komunikací neprodleně, v co nejkratší době, pokračovalo na Dubenec. Tedy, aby se dokončila rychlostní komunikace R4 spojující Písecko s hlavním městem Prahou," uvedl jihočeský hejtman Jan Zahradník.

Názory na jednu z největších dopravních investic v kraji se ještě před jejím započetím různily. Někteří komunální politici kritizovali velikost stavby, podle nich stačilo postavit levnější velkou kruhovou křižovatku. Spory časem utichly a dnes nikdo nechce kritizovat stavbu, která už stojí. O tom, že jde o velké dílo svědčí i fakt, že ve středovém pásu mezi jízdními pruhy zasázeli zahradníci přes 10.000 keřů a 800 stromů okolo křižovatky.

"Tím, že není zatím zprovozněna dálnice D3, tak očekáváme, že po R4 vzroste provoz. Vybudování kruhového objezdu by bylo jen oddálení, že tato křižovatka by se musela stavět v budoucnu. Je to investice do budoucna, jedná se v podstatě o křižovatku do jižních Čech," dodal ředitel českobudějovické ŘSD.

Na jaře má začít i stavba dalšího úseku silnice z této křižovatky směrem severně na Prahu, konkrétně mezi Třebkovem a Miroticemi. Podle Pešla zbývá už jen vybrat stavitele. Hotová má být do čtyř let. Komunikace bude podle dostupných informací stát zhruba miliardu korun. Do budoucna má čtyřproudá silnice vést až ke křižovatce Skalka na Příbramsku, kde se výstavba strakonické silnice před 20 lety zastavila. Dostavba celé R4 ale potrvá dalších několik let.

V polovině prosince bude zprovozněn i další úsek dálnice D3 mezi Meznem a Chotovinami na Táborsku. Dálnice potom bude mít zhruba 18 kilometrů. Otevření 17. prosince se zúčastní i premiér Mirek Topolánek.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK