Ruský TVEL zatím neřekl, kolik bude stát palivo pro Temelín

21.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Plzeň 21. listopadu (ČTK) - Ruská korporace TVEL, která loni podepsala s ČEZ kontrakt na devítiletou dodávku jaderného paliva pro Temelín, zatím nezná cenu celého kontraktu. Odhaduje se na miliardy korun. Cena vychází z kompletace a vývoje ceny uranu na trhu, řekl novinářům Alexej Dolgov z útvaru vývoje jaderného paliva firmy TVEL.

Rusové dnes poprvé v Plzni představili maketu palivové kazety pro Temelín. V místní Škodě JS se bude soubor bez uranu, pouze s olovem, testovat od příštího týdne do března 2008.

"Cena paliva ještě není stanovena, ekonomické otázky budou odsouhlaseny příští rok," dodal. Základním faktorem bude, jaký uran si ČEZ vybere, zda přírodní z ČR nebo obohacený anebo si objedná celou dodávku z Ruska.

"Minimální množství je 163 palivových kazet, maximum není ohraničené," řekl zástupce TVEL. Pro dva bloky by to mohlo být až 820 kazet. Záleží ale na tom, zda bude ČEZ využívat stejný palivový cyklus jako dosud, kdy se každý rok zaměňuje v každém bloku 36 kazet. V první fázi bude zřejmě dovezeno z Ruska všech 163 kazet pro kompletní výměnu paliva v jednom reaktoru. To odpovídá to asi 92 tunám paliva.

Rusové zvítězili v tendru pro Temelín loni. Dodávky paliva začnou od roku 2009, zavážení do reaktorů o rok později. Výrobcem bude Mašinostrojitělnyj zavod Elektrostal z korporace TVEL, která ovládá 17 procent světového trhu s jaderným palivem. TVEL je dodavatelem pro druhou českou JE v Dukovanech. Do Temelína by měl za devět až deset let dodat zhruba 400 tun paliva.

Škoda JS doufá, že získá od TVEL kontrakt na výrobu patic a hlavic, tedy nejaderných částí palivových kazet pro Temelín, který by reprezentoval desítky milionů korun ročně. Plzeňské strojírny vyrábějí tento produkt 14 let pro americký koncern Westinghouse, který je využívá jak v Temelíně, tak ve finské JE Loviisa.

"Jednání probíhají," řekl obchodní ředitel Škody JS Jiří Demiš. "Rozhodne se o tom příští rok. TVEL nepochybuje o tom, že Škoda JS je schopna tyto části vyrobit," řekl Dolgov. Podle něj už proběhlo několik setkání obou firem, Rusové se také seznámili s výrobními možnostmi plzeňského výrobce jaderných zařízení.

Jelena Stakhievová, mluvčí vlastníka Škody JS - ruské strojírenské skupiny OMZ, dnes v Plzni uvedla, že se plzeňský podnik zapojí do ruského atomového programu schváleného vládou. Škoda JS si údajně nebude konkurovat s petrohradskými Ižorskými závody, další součástí OMZ, které jsou v Rusku jediným výrobcem jaderných reaktorů. "Budou se ve výrobě i v managementu doplňovat," řekla.

Od roku 2000, kdy "Ižora" znovu rozběhla výrobu reaktorů, je dodala do Íránu, Číny, Indie a Rostova. Do roku 2012 vyrobí dva bloky primárního okruhu do Novovoroněžské elektrárny, dva do Lenigradské a dva pro bulharské Belene. Ruský federální cílový program počítá s tím, že Ižorské závody vyrobí do roku 2015 až 18 tisícimegawatových bloků a do roku 2030 celkem 40. Škoda JS dosud vyrobila 21 kompletů reaktoru VVER-440 a tři komplety reaktoru typu VVER-1000. Dále vyrábí pohony tyčí pro regulaci výkonu reaktoru a kontejnery na vyhořelé palivo.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK