Češi bankovní transakce provádějí hlavně elektronicky

22.11.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 22. listopadu (ČTK) - Češi rádi využívají při správě svých financí internet a telefon. Více než tři čtvrtiny všech transakcí mezi bankovními účty provádějí přes kanály přímého bankovnictví, a pobočky bank tak příliš nenavštěvují. Vyplývá to z ankety ČTK mezi tuzemskými bankami. Peněžní ústavy vycházejí lidem ve využívání internetu vstříc a rozšiřují funkčnost internetového bankovnictví, například o možnost žádat o úvěr nebo o nastavení parametrů účtu. Elektronické transakce banky zvýhodňují i nižšími poplatky.

Zároveň finanční ústavy zvyšují zabezpečení elektronického bankovnictví, které je v mnoha případech již vyšší než u bank v západní Evropě. Na druhou je v těchto zemích podle bankéřů většinou využití hlavně internetu vyšší, což je ovšem dáno spíše počtem domácností připojených k síti, než kvalitou služby. "Například Rumunsko je v současnosti ve využití internetového bankovnictví na úrovni České republiky před šesti lety," uvedl ředitel úseku přímého bankovnictví České spořitelny Aleš Mamica.

Podle něj je v současnosti kvalita zabezpečení internetových transakcí uspokojivá. Banky ovšem stále hledají nové způsoby zvýšení bezpečnosti; posilují IT systémy nebo zvyšují monitoring podezřelých transakcí.

V současnosti se například podle Mamici uvažuje o využití SIM karet mobilních telefonů nebo čipů na platebních kartách k většímu zabezpečení internetového bankovnictví. Vše je ovšem ve stádiu vypracování studií. "Každé zabezpečení je ovšem i potenciálním zhoršením komfortu pro klienta. A banka tak musí vždy hledat přijatelný kompromis," uvedl k bezpečnosti člen představenstva České spořitelny Petr Hlaváček.

Právě Česká spořitelna připravuje na tento víkend nasazení nové verze internetbankingu. Proto by neměla být aplikace od pátečního večera do nedělního dopoledne přístupná. Banka připravuje novinky u zahraničního platebního styku; od ledna 2008 pak elektronickou konfiguraci osobního účtu, elektronické sjednání úvěrů nebo elektronickou fakturaci.

Nedávno své internetové bankovnictví rozšířila i Komerční banka, a to o sjednání spotřebitelského úvěru nebo o podporu nových operačních systémů a internetových prohlížečů.

Zájem lidí o transakce přes internet potvrzují i statistiky bank. Například klienti ČSOB provedli v říjnu prostřednictvím služeb elektronického bankovnictví 5,62 milionu transakci za více než 280 miliard korun. V meziročním srovnání tak jde o více než pětinový nárůst.

Zákazníci České spořitelny přes internet provedli v září 2,3 miliardy transakcí, meziročně o 27 procent více, a to za 12,8 bilionu korun. Přibližně třetinový nárůst zájmu o transakce přes internet za letošní rok zaznamenává GE Money Bank.

V současnosti mají banky na trhu standardně zabezpečený přístup do internetového bankovnictví zadáním uživatelského jména a hesla. U transakcí pak řada finančních ústavů požaduje rovněž zadání jednorázového SMS klíče. Ten banka zašle klientovi na mobilní telefon při převodu peněz.

Relativně vysokou míru zabezpečení podle odborníků představuje i přihlášení a potvrzení transakcí pomocí čipové karty s elektronickým certifikátem. Dále pak některé banky využívají k zabezpečení jednorázové číselné kódy, které vygeneruje zařízení poskytnuté bankou.

Přesto se v minulosti objevilo několik případů, kdy lidé o peníze přes internet přišli. Například začátkem letošního roku policie odhalila část gangu, který dokázal třem lidem vzít přes internet z Komerční banky dohromady 1,6 milionu korun. Lupiči peníze kradli tak, že hackeři z Ukrajiny pomocí počítačového viru okopírovali klíč, jímž podnikatelé přes internet ovládali své bankovní účty. Když měli zloději klíč, přihlásili se do systému a převedli peníze na jiný účet.

Nejčastěji vznikají problémy a bezpečnostní rizika podle zástupců bank kvůli neopatrnému chování lidí. Ti často vyzradí své přihlašovací údaje neoprávněným osobám, nebo třeba nemají dostatečně zabezpečený počítač proti hackerům.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK