Prodej levných DVD letos trhá rekordy

11.12.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 11. prosince (ČTK) - Tuzemský trh letos zaplavilo rekordních několik desítek milionů levných filmových DVD, která jsou k dostání jako přílohy novin či časopisů a jejichž množství výrazně převýšilo počet DVD dodaných distributory do obchodů či videopůjčoven. Na levných DVD vyšla řada českých filmových hitů včetně legendárních pohádek, které vždy v závěru roku tvoří pilíř televizního vysílání. Vedení televizních stanic se ale neobává, že kvůli tomu bude vánoční či silvestrovský televizní program sledovat méně lidí.

"DVD video jako příloha deníků a časopisů je úplně nový prodejní kanál, kterým podle mého odhadu na český trh nyní každý týden proudí již několik milionů filmových DVD. Je to mnohem vyšší počet, než kolik filmových DVD se prodá v klasické obchodní síti," řekl ředitel sdružení DVD Group.cz Pavel Borowiec.

Tržby distributorů z těchto speciálních obchodních operací v první polovině letošního roku činily rekordních 147 milionů korun a ve druhém pololetí lze podle Borowiece očekávat jejich až trojnásobné zvýšení. Loni distributoři ze levná filmová DVD, jejichž cena se pohybuje v desítkách korun, utržili necelých 100 milionů korun. Podle odhadu odborníků se v průměru prodá zhruba polovina DVD vydaných jako příloha novin a časopisů.

Prodej těchto příbalových DVD prý zatím negativně neovlivnil zájem o klasická filmová DVD, jejichž cena v obchodech činí několik stovek korun. "DVD se letos v obchodech velmi dobře prodávají," uvedl Borowiec. V prvním letošním pololetí se v ČR a na Slovensku prodalo 1,159 milionu filmových DVD a velkoobchodní tržby distributorů DVD meziročně vzrostly o 24 procent na 269 milionů korun.

Levná DVD podle Borowiece totiž zaujala především lidi, kteří dříve klasická DVD prakticky nekupovali. "Stálá klientela zůstává věrná novinkám velkých hollywoodských studií, které na levných DVD nevyjdou. Lidé si také uvědomují, že například jako vánoční dárek je mnohem vhodnější speciální filmová edice na DVD, která je dobře zpracovaná i zabalená," podotkl Borowiec. Hůře na tom podle něj mohou být videopůjčovny, jelikož cena příbalového DVD se přiblížila částce, kterou lidé platí za zapůjčení filmu na tomto nosiči.

Příbalová DVD jdou dobře na odbyt i kvůli tomu, že DVD přehrávače, rekordéry a domácími kina nyní vlastní již více než polovina českých domácností. "Do konce roku by měl tento počet vzrůst na více než 60 procent a v roce 2008 dosáhnout 74 procent," odhadl Borowiec. Od uvedení DVD na český trh v roce 1997 se v Česku prodaly zhruba dva miliony DVD přehrávačů, rekordérů a systémů domácího kina.

Na DVD ve formě příbalů k novinám a časopisům vyšla řada pohádek a filmů, které celoplošné televize zařadily do svého letošního vánočního programu. Jde například o film Přednosta stanice, který o vánočních svátcích odvysílá Česká televize. Na levném DVD jsou k dostání i Pelíšky, které veřejnoprávní televize nasadila na Nový rok. V případě vánočního programu Novy to je také Mrazík a S tebou mě baví svět. Prima se bude snažit diváky oslovit s pohádkami Hrátky s čertem a Dařbuján a Pandrhola, ty si však lidé rovněž mohli nedávno koupit na stánku či v trafice společně s novinami nebo časopisem.

Televize se však odlivu diváků neobávají, do značné míry spoléhají na jejich pasivitu. "Televize aktivitu nevyžaduje, televize nabízí," řekla mluvčí Novy Veronika Šmítková. Podle ní si většina lidí kupuje DVD hlavně proto, aby si obohatila knihovnu filmů, televizi si ale stejně zapne. Mluvčí televize Prima Ladislav Pavlík podotýká, že v případě pohádek jde o všeobecně známé a oblíbené tituly, u nichž předpokládá, že si je diváci zvolí i v době vysílání v televizi. "I velmi úspěšný prodej jednoho titulu nepřesahuje několik desítek tisíc kusů, zatímco sledovanost oblíbených filmů dosahuje statisíců a často překročí i jeden milion diváků," upozornil mluvčí veřejnoprávní televize Ladislav Šticha.

Ani Jan Potůček, který se dlouhodobě zabývá problematikou médií, neočekává, že by televize kvůli levným filmům na DVD o Vánocích přišly o diváky. V tomto období sice podle něho klesá soustředěná sledovanost televize, ale televizor zapnutý bývá a pohádky působí spíš jako sváteční kulisa pro rodinná setkání. "Na tom se určitě ještě nějaký čas nic měnit nebude," podotkl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK