Kováč: Prodat Ruzyni majitelům okolních letišť by byla chyba

12.12.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 12. prosince (ČTK) - Pokud stát prodá ruzyňské letiště jednomu z majitelů vzdušných přístavů v okolních státech, hrozí že se rozvoj Ruzyně zastaví. Řekl to dnes novinářům výkonný ředitel analytické společnosti Patria Corporate Finance Petr Kováč. O letiště přitom předběžně vyjádřil zájem například provozovatel vídeňského letiště Flughafen Wien nebo majitel letiště v Budapešti Hochtief AirPort.

Konflikt zájmů by údajně nastal především u dálkových letů a přestupujících cestujících. "Když někdo letí z Asie nebo z Ruska, tak Praha s Vídní splývá," řekl Kováč. Pokud by podle něj pražské letiště vlastnil stejný majitel jako vídeňské, mohl by provoz v Praze utlumovat. Totéž platí například pro Budapešť, Varšavu, Mnichov a další letiště v dosahu 60 minut letu. Přitom dnes je Praha nejrychleji rostoucím letištěm v regionu.

Co se týče metod privatizace, je Kováč přesvědčen, že stát letiště téměř celé prodá, a nikoli pronajme. "S velkou pravděpodobností ta doporučená metoda bude prodej silné až stoprocentní majority," řekl Kováč. Přímý prodej podle něj vynese státu největší sumu; zhruba poloviční by údajně byl výnos z prodeje na burze.

Podle Kováče je prodej Letiště Praha jednou z největších investičních příležitostí v oboru vůbec. "Praha je výborný vstup do Evropy," řekl. Kromě toho leží v ekonomicky silném regionu a prodává se v nejvhodnější dobu, kdy letecká přeprava zažívá nebývalý boom. Stát by údajně na prodeji mohl vydělat až tři miliardy eur (zhruba 80 miliard Kč).

Jako ideálního kupce vidí Kováč konsorcium finančních investorů z oblasti infrastrukturních fondů a letištního operátora. Ten by měl mít zkušenosti z provozování několika velkých letišť. Zájem o pražské letiště vyjádřilo již více než 30 uchazečů. Pro české investiční skupiny je však letiště podle Kováče příliš velké sousto a privatizace by se mohly zúčastnit pouze jako menší partneři v konsorciu zahraničních firem.

Letiště Praha patří k nejúspěšnějším podnikům, které dosud stát vlastní. Loni činil čistý zisk téměř miliardu korun. Jakým způsobem se stát podniku zbaví, však není dosud jisté. Jasněji má být koncem března, kdy svůj návrh představí vládě najatá poradenská společnost Credit Suisse. Samotná privatizace začne zřejmě počátkem léta, nový majitel bude znám do konce roku 2008.

Podobným procesem prošlo ve střední Evropě například letiště v Budapešti, na rok 2009 se chystá privatizace letiště v Bukurešti. Letiště ve Varšavě stále vlastní stát, Mnichov zase samospráva.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK