Šéf DP Praha odmítá paušální zvyšování mezd všem zaměstnancům

13.12.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. prosince (ČTK) - Ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák odmítá paušální zvyšování mezd všem zaměstnancům. "Nepřipustím pokračování rovnostářství v dopravním podniku, je to demotivující a je to nefér," řekl na tiskové konferenci. Reagoval tak na požadavek odborářů, aby se platy všem pracovníkům podniku zvýšili o 10,5 procenta. Odborová rada DP o návrhu dnes odpoledne jedná.

"Asi to ještě nebude přijatelné," řekl před jednáním místopředseda rady Jiří Čada. Odborářům se především nelíbí rozdílný růst mezd u jednotlivých profesích. Odborová rada přitom uvažuje o dalších nátlakových akcích, nevylučuje ani lednovou stávku. Podle Dvořáka stávka možná hrozí, ale jen v některých oblastech. Věří, že většina zaměstnanců bude s novým návrhem souhlasit.

Na středeční demonstraci některých odborových organizací, které se zúčastnilo přes 500 lidí, zazněly podle ředitele nepravdy. "Zaznívaly lži, že zaměstnancům navyšujeme platy o 1,5 procenta," řekl Dvořák. To byl podle něho ale původní návrh, který byl přepracován a odborářům předán minulý týden. Při vypracovávání původního nebylo ještě známo zdražování jízdného nebo dotace z magistrátu. "Není také pravda, že bychom po demonstraci někomu ustoupili," dodal Dvořák. Na demonstraci se ředitel nedostavil, protože s nátlakovými akcemi nesouhlasí.

Dvořák také připomněl, že středeční demonstraci pořádaly pouze čtyři odborové organizace. Podnik ale vyjednává s 12 a podle Dvořáka se o novém návrhu údajně vyjadřují pozitivně. "Tento návrh reflektuje náš pohled na priority firmy v budoucím období a diverzifikuje jednotlivé profesní skupiny. Ano, tento návrh dává nejvíc řidičským profesím," řekl Dvořák.

U neprovozních pracovníků chce dopravní podnik přejít na smluvní mzdy, chce je tak motivovat a odměňovat podle zásluh. Základem mezd pro neprovozní technickohospodářské pracovníky je rok 2007. "Není proto pravda, že by u nich došlo k poklesu mezd," dodal Dvořák. Hodnotit by je měli jejich nadřízení. I pro ně předpokládá podnik navýšení mzdových prostředků o 1,5 procenta, všem se ale mzdy zvyšovat nebudou. Návrh na mzdy dostali všichni zaměstnanci. "Je to největší zvýšení mezd za poslední dobu v dopravním podniku," uvedl. "Jsem přesvědčen o tom, že vyjednávání skončí kompromisem a dohodou jako v minulých letech," řekl na dnešním zastupitelstvu radní Radovan Šteiner. Demonstraci pokládá za zbytečnou.

Přepracovaný návrh, který novináři získali od dopravního podniku, nabízí řidičům tramvají a autobusů od 132 do 140 korun na hodinu podle počtu odpracovaných let, což je o více než deset korun více, než vydělávali letos. U strojvedoucího metra se pohybuje návrh na mzdu pro příští rok od téměř 154 korun do 162 korun, zvýšení je více než dvanáctikorunové. U manuálních zaměstnanců je nárůst oproti minulému roku o čtyři až necelých devět procent podle tarifních stupňů. Nejvyšší hodinová mzda je téměř 176 korun. U dělnických profesí by ale nárůst mohl být podle Dvořáka vyšší, protože se uvažuje o prodloužení pracovní doby z 37,5 na 40 hodin týdně.

Předsedovi odborářské organizace Ospea Vratislavu Feiglovi se nový návrh dopravního podniku líbí. Souhlasně se k němu prý vyjadřuje i Unie pracovníků v dopravě. "Pokud se dohodneme i na dalších věcech, jsem ochoten smlouvu podepsat," dodal Feigel. Dalšími věcmi myslel příspěvky na dovolenou nebo stravenky. U neprovozních zaměstnanců pak požaduje řečená pravidla, jak se budou tito pracovníci odměňovat.

Letos se mzdy v dopravním podniku zvyšovaly průměrně o 2,9 procenta. Firma původně prosazovala stagnaci platů, odbory hrozily stávkou.

Podle údajů Českého statistického úřadu byla v Česku loni průměrná hodinová mzda 109 korun, průměrná hrubá mzda činila 20.207 korun. Statistici však upozorňují, že dvě třetiny obyvatel jsou pod průměrem.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK