Dráhy chystají vlastní restaurační síť pod značkou La Rocket

13.12.2007 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. prosince (ČTK) - České dráhy se rozhodly obnovit zašlou slávu nádražních restaurací a pod značkou La Rocket hodlají provozovat vlastní restaurační síť. První dvě restaurace se otevřou v pondělí v Pardubicích a Praze Libni. Na dotaz ČTK to řekl mluvčí drah Ondřej Kubala. Klasické "nádražky" přitom v posledních letech mizí a jejich místo zaujímají stánky s rychlým občerstvením.

"V současnosti funguje na nádražích Českých drah 210 restaurací, které bychom rádi časem modernizovali," řekl Kubala. Část z nich se stane součástí sítě La Rocket, zbytek dráhy hodlají zrekonstruovat a pronajmout. Pronajaté restaurace budou mít podobný interiér a reklamní štít, nájemci budou muset dodržovat vyšší hygienické normy.

Název sítě zvolily dráhy podle jedné z prvních parních lokomotiv, kterou v roce 1829 sestrojil britský konstruktér Robert Stephenson. Restaurace La Rocket budou nabízet klasické pohostinské služby, jejich součástí však bude také rychlý pultový prodej. Kolik restaurací chtějí dráhy nakonec otevřít, výši investice a termíny otevření dalších hospod, firma zatím tají.

Podle údajů společnosti Data Servis - informace se tržní podíl restaurací v dopravních terminálech snížil od roku 2000 ze tří na 1,5 procenta. Drtivou většinu zmizelých restaurací představují právě "nádražky". "Největší změny v charakteru provozoven nastaly v posledních pěti letech," řekla Marcela Šimková z Data Servisu.

Podle ní na nádražích zanikají restaurace vyšších cenových kategorií a místo nich vznikají levné samoobslužné jídelny nebo stánky s horkými párky. "To souvisí se samotným posílením dostupnosti fast food na celém trhu," naznačila Šimková, kam restaurační trh směřuje. Rychlá občerstvení nyní představují na nádražích 42 procent všech občerstvoven, luxusních restaurací jsou pouhé dvě procenta.

"Jsou samozřejmě výjimky, kdy se na nádraží může objevit krásná a interiérem poutavá kavárna, ale jsou to výjimky," uvedla Šimková. Takovým místem je například nádražní restaurace v Českých Velenicích, jejíž vysoké stropy a secesní prvky ji řadí mezi nejhezčí "nádražky" v Čechách. Pod nánosy věků čeká na svou druhou šanci také Fantova kavárna v Praze na Hlavním nádraží. Ta by měla projít rekonstrukcí v nejbližších letech.

Naopak jiné známé restaurace z mapy zcela zmizely. Podobná nehoda, která stihla Švejka v Táboře, kdy pil jedno pivo za druhým a ujel mu poslední vlak do Budějovic, se dnešnímu cestujícímu již stát nemůže. Restauraci vystřídal nevábný bufet a nonstop herna. V Čerčanech zase dráhy restauraci rovnou zbouraly.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK