Tržby z prodeje zájezdů na internetu loni vzrostly na 3,1 mld. Kč

04.01.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. ledna (ČTK) - Na internetu se loni prodaly zájezdy za 3,1 miliardy korun, což je zhruba o miliardu více než rok předtím. Podíl internetových prodejců na trhu dovolených se tak v roce 2007 vyšplhal na téměř čtvrtinu z 13,5 miliardy celkových tržeb cestovních kanceláří. Vyplývá to z analýzy jedné z největších on-line agentur, společnosti NetTravel.cz. Letos by se podle odhadů mohly přes web prodat zájezdy za 4,7 miliardy korun.

"Zájezdy prostřednictvím internetu nakupují více ženy než muži, rovněž tak zájezdy na splátky," řekl marketingový ředitel NetTravel Petr Staněk. Přes síť nakupují nejčastěji lidé se středoškolským či vysokoškolským vzdělání, jejichž průměrný věk je 30 až 45 let. Nejvíce peněz za dovolenou utrácejí na webu Pražané a obyvatelé Středočeského kraje.

Zájezdy koupené na internetu většinou lidé neplánují dlouho dopředu. Téměř 60 procent z nich nakupuje na poslední chvíli, tzv. last minute, což jsou dovolené koupené se slevou těsně před odjezdem. Naopak zájezdy koupené až s půlročním předstihem tvoří pouhou desetinu všech webových prodejů. Tři čtvrtiny internetových zájezdů jsou letecké, polovina klientů si předplácí veškeré dostupné služby, tzv. all inclusive.

Prodané zájezdy lze rozdělit do čtyř skupin, víkendy v evropských metropolích, pobyty u moře, lyžařské zájezdy a výlety do exotických zemí. Z evropských měst jsou nejoblíbenější Paříž, Řím a Istanbul, z přímořských zemí vede Tunisko, Řecko a Turecko. Na lyže nejčastěji internetoví zákazníci jezdí do Itálie a z exotických zemí patří k nejoblíbenějším Spojené arabské emiráty.

"Velice solidní nárůst zaznamenala také Slovenská republika," poznamenal Staněk, podle kterého se dá loňský nárůst internetových prodejů na Slovensku odhadnout na 100 procent. Přesto Slovensko za Českou republikou zaostává. Podle předběžných čísel tvoří tržby z prodejů zájezdů přes internet zatím pouze sedm až deset procent celého dovolenkového trhu.

Češi se postupně dostávají na úroveň západoevropských zemí, nejprogresivnější jsou ale občané Spojených států, kde se na internetu prodá přes 40 procent všech zájezdů.

V ČR má internetový prodej dovolených devítiletou tradici. První internetová agentura, která dodnes působí pod názvem Last.cz, vznikla v roce 1999 a za ní rychle následovaly další. K největším patří například Invia.cz nebo Zájezdy.cz. Se zpožděním se poté přidaly i samotné cestovní kanceláře, které začaly prodávat zájezdy na svých webových stránkách.

Kromě organizovaných zájezdů se dnes již běžně na internetu prodávají letenky, ubytování nebo vstupenky na kulturní akce.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK