MPO: Spotřebitelé budou moci řešit spory s obchodníky mimosoudně

03.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. března (ČTK) - Spotřebitelé, kteří mají problémy například s reklamací zakoupeného zboží či služby, budou moci od dubna řešit své spory s obchodníky i mimosoudní cestou. Podle ministra průmyslu a obchodu Martina Římana bude dobrovolné mimosoudní řešení sporů výrazně rychlejší a méně nákladné, než kdyby se lidé obraceli na soudy. Ročně by se tímto novým způsobem mohlo vyřešit zhruba 3000 spotřebitelských sporů. Pilotní projekt zahrnující tzv. mediaci a arbitráž, připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Hospodářskou komorou a spotřebitelskými organizacemi.

"Nový systém využívá existující legislativu, a nebylo tedy nutné měnit zákony, ani zřizovat nové instituce. Předpokládáme, že mimosoudní řešení konkrétního sporu nebude trvat déle než dva měsíce, tedy výrazně méně, než je průměrná doba řízení u soudu," řekl dnes novinářům Říman. České soudy podle něj ročně vyřizují 5000 až 7000 sporů mezi spotřebiteli a obchodníky, z nichž hlavní část se týká reklamací. "Odhadujeme, že zhruba polovina sporů by se mohla řešit tímto novým způsobem," podotkl Říman, podle kterého by se díky tomu snížila zátěž soudů.

Nový systém mimosoudního řešení sporů sice podle Římana nebude fungovat úplně zdarma, ale náklady budou výrazně nižší než u klasického soudního řízení. "Což je důležitý motivační prvek pro obě strany sporu, zákazníka i podnikatele," uvedl ministr. V první a druhé fázi sporu nebude podle něj žádná ze stran platit poplatky. Pokud se spor za pomocí smírčího řízení (mediace) nepodaří vyřešit a dospěje až do arbitráže, tak navrhovatel rozhodčímu soudu zaplatí poplatek 800 korun.

Říman odhadl, že do fáze arbitráže dospěje maximálně třetina spotřebitelských sporů, přesto podle něj budou náklady na mimosoudní řešení sporů relativně nízké, protože se sníží náklady na zastupování a dojíždění a opadnou i výdaje na odvolací řízení. V arbitráži totiž rozhodčí soud vyslovuje verdikt pouze v jednom stupni.

V Česku nyní podle prezidenta Hospodářské komory Jaromíra Drábka mimosoudní řešení spotřebitelských sporů prakticky neexistuje, což zvýhodňuje nepoctivé podnikatele a podnikatele prodávající nekvalitní zboží či služby. "Pokud se budou zákazníci moci dovolat svých práv jednodušší a účinnou cestou, bude to ku prospěchu nejen jejich, ale také všech solidních podnikatelů. Proto považuji tento projekt za velmi důležitý," prohlásil Drábek.

Na spotřebitelské organizace se v posledních letech obrací stále více zákazníků, kteří mají problémy s obchodníky. Například Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) v loňském roce poskytlo radu rekordnímu počtu 40.455 spotřebitelů. V roce 2006 se na SOS obrátilo s žádostí o radu 34.223 lidí. "Nejvíce problémů mají čeští spotřebitelé stále s vyřizováním reklamací. Spotřebitel přijde do obchodu a mnohdy se mu stává, že prodejce bez udání důvodu, což je protiprávní, reklamaci zamítne a spoléhá na to, že se zákazník nebude soudit," řekla mluvčí SOS Ivana Picková.

Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů je založen na dobrovolné účasti obou stran. Spotřebitelé či podnikatelé, kteří chtějí spor řešit tímto způsobem, musí nejprve informovat jedno ze stovky kontaktních míst Hospodářské komory nebo se obrátit na spotřebitelské organizace. Pokud se obě strany shodnou na řešení sporu pomocí smírčího řízení (mediace), určí si nezávislého mediátora, který se je bude snažit dovést k dohodě. Jestliže neuspěje, tak přijde na řadu arbitráž u rozhodčího soudu, jejíž výsledek bude závazný pro obě strany sporu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK