Průzkum: Ve střední a východní Evropě vítězí hypermarkety

04.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 4. března (ČTK) - Na maloobchodním trhu zemí střední a východní Evropy vítězí hypermarkety, do kterých chodí nakupovat potraviny čtvrtina obyvatel regionu. Diskontní prodejny představují hlavní nákupní místo potravin již pro 18 procent domácností. Obliba diskontů rychle roste a tyto prodejny zaměřené na co nejnižší ceny vytlačují z trhu supermarkety, které ještě před několika lety měly vedoucí postavení a nyní jim s jednadvacetiprocentním podílem patří druhá příčka za hypermarkety. Vyplývá to z průzkumu společností GfK a Incoma Research.

Pavel Cabal ze společnosti Incoma Research řekl, že hypermarkety jsou nejvýznamnějším maloobchodním formátem v Česku, Maďarsku a Rumunsku. Platí to i pro Rusko, kde ovšem moderní obchody fungují především v Moskvě a Petrohradu. Supermarkety vedou v Chorvatsku, Slovinsku, Srbsku, na Slovensku a na Ukrajině (Kyjev). Diskontní prodejny mají silné pozice v Rusku (Moskva a Petrohrad), v Maďarsku, Polsku a v Čechách. "Tradiční malé samoobsluhy jsou velmi populární v Polsku, na Slovensku a v Maďarsku, pultové prodejny zase převažují v Bulharsku," podotkl Cabal.

Domácí trhu loni dominovaly hypermarkety, ve kterých utrácelo největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 38 procent českých domácností. Preference diskontních prodejen se loni zvýšily o jeden procentní bod na 25 procent. Obliba supermarketů po poklesu v předchozích letech zůstala v Česku stabilní a činila 16 procent.

Největšími změnami nyní prochází maloobchodní trh v Rumunsku. Zatímco se podíl pultových prodejen potravin na hlavním nákupním místě rumunských domácností za poslední čtyři roky snížil o více než polovinu z 51 procent v roce 2003 na loňských 22 procent, tak popularita hypermarketových formátů naopak výrazně vzrostla ze čtyř procent v roce 2003 na 29 procent v roce 2007. "Obdobnou cestou jdou (v Rumunsku) i diskonty, které v roce 2005 začínaly téměř od nuly a v roce 2007 už dosahují 13 procent úrovně preferencí," upozornil Cabal.

Deseti největším domácím obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných výsledků vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy korun na rekordních 289,1 miliardy korun. Desítka největších obchodníků loni posílila podíl na domácím trhu, který se v rychloobrátkovém zboží zvýšil z 63 procent v roce 2006 na 66 procent.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK