"Dosud se tím tématem nikdo nezabýval, takže to nebude pro nás tak úplně jednoduché," podotkl k přípravě zákona náměstek. V současné chvíli se podle něj připravuje k projednání na MMR šest variant normy, následně by měly být konzultovány i s ministerstvem práce a sociálních věcí.
Příprava návrhu zákona o sociálním bydlení vázne na neshodách mezi MMR a MPSV, uvedl již dříve místopředseda SON Milan Taraba. "To, že mají různé resorty různé představy, je naprosto normální a skoro bych řekl, že je to dobře, protože to skýtá záruku, že výsledek bude racionální," řekl Kalous. Rozdíly představ ministerstev podle něj nejsou nijak zásadní a týkají se věcných ustanovení zákona.
"Je třeba diskutovat o cílových skupinách obyvatelstva, které budou sociální bydlení využívat," řekl Taraba. Podle něj je nutné vést debatu například o osamělých rodičích s dětmi, dlouhodobě nezaměstnaných, zdravotně postižených, o přistěhovalcích nebo etnických menšinách.
Zvláště Taraba zdůraznil skupiny mladých lidí s nízkými příjmy. "Já bych se toho bál, protože rozdělovat lidi a priori na staré a na mladé je příliš odvážný krok," oponoval Kalous. "Správné je se na to koukat tak, že buď je člověk schopen si bydlení ekonomicky zajistit, a je lhostejné kolik mu je, nebo objektivně není, a pak by stát měl umět mu pomoci," dodal.
Definice sociálního bydlení by měla podle místopředsedy SON směřovat státní pomoc především k domácnostem, které mají problémy se získáním či udržením přiměřeného bydlení. Závazná definice sociálního bydlení, ale například i přiměřeného bytu, v Česku zatím podle představitelů sdružení chybí.
Definice sociálního bydlení se dnes používá jen ve vztahu k dani z přidané hodnoty. Do této kategorie patří rodinné domy s plochou do 350 metrů čtverečních a byty do 120 metrů čtverečních. Na tyto stavby se vztahuje snížená sazba DPH, která od Nového roku kvůli vládním reformám vzrostla z pěti na devět procent. Na ostatní byty a domy se vztahuje 19procentní sazba. Většina novostaveb v Česku nyní do takto vymezeného sociálního bydlení patří.