První auta celou dálnici D47 projedou do konce roku 2010

06.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Ostrava 6. března (ČTK) - Celou dálnici D47 spojující Lipník nad Bečvou s česko-polskými hranicemi projedou první automobily koncem roku 2010. Původně se předpokládalo, že komunikace bude zprovozněna až v roce 2011. Řekl to Leoš Verner ze společnosti Skanska. Dálnice bude i s přivaděči dlouhá 80 kilometrů, měla by stát 54 miliard korun.

Poslední úsek s napojením na polskou dálnici A1 budou stavbaři dokončovat do května 2011 za provozu. "Půjde především o vegetační úpravy a ozelenění," řekl Verner. Dokončení této části završí několik let trvající stavbu dálnice D47, jež se v budoucnu stane součástí již existující D1. Pod tímto označením spojí Ostravu s Brnem a Prahou. Navíc umožní dálniční napojení do Polska.

"Zároveň se stavbou D47 bude dokončena i polská dálnice A1 ve směru na Katovice a Varšavu," dodal Verner s tím, že mezinárodní význam komunikace spočívá právě v propojení přístavních měst u Baltského moře s Itálií a s Balkánským poloostrovem.

Část dálnice D47 mezi Bohumínem a česko-polskou hranicí je posledním, na kterém práce ještě řádně nezačaly. Na čtyřech úsecích po trase Lipník nad Bečvou, Bělotín, Hladké Životice, Bílovec a Ostrava-Rudná se už nová komunikace buduje. Část dálnice vedoucí Ostravou až do Bohumína je dokonce v provozu od prosince loňského roku.

Stavbu úseku dálnice k hranicím provázely komplikace už od začátku. Průtahy nejprve zavinila technická chyba a rozhodnutí o vydání územního rozhodnutí bylo z vývěsky sundáno o dva dny dříve, což bylo napadeno. Později pak byla lokalita vyhlášena součástí chráněného území Natura 2000. Investor musel nechat zpracovat nové posudky. Vydání územního rozhodnutí tak oddálili ekologové, podle kterých by stavba měla ohrozit vzácné živočichy - žábu kuňku žlutobřichou a brouka páchníka hnědého, kteří v lokalitě žijí.

Procedury navíc provázely i nejasnosti nad tím, kdy bude dokončena polská dálnice A1, na kterou se má česká D47 napojit. Celý úsek měří víc než šest kilometrů a je složený z 200 stavebních objektů. Celkové náklady se pohybují okolo tří miliard korun. Součástí stavby je například i most s názvem Na cyklistické stezce. Jde o zavěšenou lávku pro cyklisty, kterou si vyžádali zastupitelé Bohumína.

Historie dálničního spojení mezi Brnem, Ostravou a Polskem sahá do čtyřicátých let minulého století, konkrétně o D47 se začalo mluvit v roce 1963. O budoucí podobě dálnice jednali politici od počátku devadesátých let. Základní kámen stavby položil tehdejší premiér Miloš Zeman poprvé v roce 1998, podruhé o čtyři roky později. V té době měla dálnici stavět izraelská firma Housing and Construction za více než 100 miliard korun. Kolem stavby a jejího financování byla řada nejasností. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s Izraelci zrušila. D47 pak začalo ze státních prostředků stavět ŘSD.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK