Salimu vidělo stejně jako před dvěma lety 40.000 lidí

07.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 7. března (ČTK) - Na brněnském výstavišti dnes skončily potravinářské veletrhy Salima. Za čtyři dny je podle předběžných odhadů organizátorů navštívilo stejně jako před dvěma lety kolem 40.000 lidí. S předchozím ročníkem byla srovnatelná i účast vystavovatelů, novinky v oblasti potravinářství a gastronomických technologií přijelo do Brna představit kolem 1100 firem z 36 zemí světa.

Salima si upevnila pozici veletržní jedničky na potravinářském trhu střední Evropy, vůbec poprvé přesáhl podíl zahraničních vystavovatelů 40 procent, řekl dnes ČTK mluvčí veletrhů Martin Střítecký.

Hlavním tématem potravinářských veletrhů Salima byl zdravý životní styl a biopotraviny, nejrychleji rostoucí segment světového potravinářského trhu. V pavilonu D se prezentovalo více než 30 výrobců biopotravin z Česka i zahraničí, součástí doprovodného programu byla také první mezinárodní konference o biopotravinách, která se zaměřila na možnosti většího zastoupení biopotravin ve veřejném stravování.

O své zkušenosti se zaváděním biopotravin především do školních a nemocničních jídelen se na konferenci podělila desítka odborníků z celé Evropy. Podle organizátora akce Tomáše Václavíka zatím většímu rozšíření biopotravin ve veřejném stravování v Česku brání malá informovanost veřejnosti, škol i zemědělců a mýtus o vyšších cenách biopotravin.

V hlavní soutěži o nejlepší biopotravinu roku zvítězil Pošumavský bio med od ekologického včelaře Jana Pintíře z Nedaniček u Švihova na Klatovsku. Odborná porota soutěže v čele s vydavatelem prestižního výběru restaurací Pavlem Mauerem ocenila u výrobku především vynikající chuť a to, že se včelaři podařilo vypořádat se přirozenou cestou s parazitárním onemocněním včel - varoázou. Podle Mauera jde v podstatě o jediné sladidlo v bio kvalitě z české suroviny.

Součástí doprovodného programu byl nově také exportní veletrh státní agentury CzechTrade, na kterém měly tuzemské firmy možnost konzultovat své exportní záměry s řediteli zahraničních kanceláří agentury ve více než 30 zemích světa. Export českých potravin vzrostl za posledních pět let zhruba o 85 procent. Největší zájem je podle Alexandry Staňková z agentury CzechTrade o státy sousedící s Českou republikou, země ruské federace a státy jihovýchodní Evropy.

Novinkou na letošní Salimě byla také samostatná prezentace asijských firem v pavilonu E, při které se představily desítky exportérů ze Singapuru, Thajska, Koreje, Číny nebo Vietnamu. Samostatnou expozici vytvořily vůbec poprvé také společnosti dovážející na český trh výrobky Fair trade.

Součástí akce byly 26. mezinárodní potravinářský veletrh Salima, 13. mezinárodní vinařský veletrh Vinex, 23. mezinárodní veletrh zařízení pro obchod, hotely a stravování Inteco a 4. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství MBK.

Pomyslnou tečku za letošní Salimou udělá večerní finále národní kvalifikace soutěže Bocuse d'Or Europe, ve které se jeden z osmi nominovaných kuchařů českých hotelů a restaurací probojuje do evropského kola nejprestižnější kulinářské soutěže světa. Česká republika v ní bude mít zastoupení vůbec poprvé.

Příští ročník Salimy se uskuteční od 2. do 5. března 2010. V březnu příštího roku se na výstavišti koná mezinárodní veletrh gastronomie, hotelových služeb a veřejného stravování G+H, který se se Salimou střídá vždy po dvou letech.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK