Tržby z prodeje turistických služeb na internetu stouply o 24 pct

09.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 9. března (ČTK) - Tržby z prodeje turistických služeb přes internet v Evropě loni stouply na 49,4 miliardy eur (1,24 bilionu Kč) z předloňských 39,7 miliardy eur. Na celkových tržbách odvětví cestovního ruchu se podílely 19,4 procenta. Vyplývá to ze studie Centra pro regionální a turistický výzkum Carla H. Marcussena. Výrazný trend růstu by podle studie měl pokračovat i nadále.

V letošním roce se čeká zvýšení tržeb o 18 procent a v příštím roce o 15 procent. Na celkových tržbách se má v roce 2009 internetový prodej podílet více než 25 procenty. Přitom ještě v roce 1998 tržby z internetu činily jen 200 milionů eur a jejich podíl 0,1 procenta.

Hlavní podíl na růstu tržeb z prodeje přes internet mají letecké společnosti, které se na celkových tržbách podílejí téměř 57 procenty. Stojí za tím hlavně nízkonákladové aerolinie, které přes internet prodají většinu svých letenek. Tento trend od nich převzaly i ostatní letecké společnosti, protože prodej přes internet jim výrazně snižuje náklady.

Hotely a ubytovací zařízení měly na celkových tržbách podíl 17 procent. Následoval prodej zájezdů se 14,5 procenta. Nejmenší podíl patří železničním společnostem (7,5 procenta) a pronájmu aut (čtyři procenta). Nejvíce se spotřebitelé obracejí přímo na poskytovatele služeb, jejichž podíl na celkových tržbách činí 65 procent. Zbytek patří zprostředkovatelům.

Z jednotlivých zemí nejvíce nakupují po internetu spotřebitelé v Británii, která má podíl na celkových tržbách 30 procent. Druhé Německo má podíl 19 procenta. Následuje Francie a Skandinávie. Malý zájem o nákupy přes internet je zatím ve 12 nejmladších členských zemích EU, kam patří i Česká republika a Slovensko. Podíl této oblasti na celkových tržbách činí pouze tři procenta.

V Česku se na internetu loni prodaly zájezdy za 3,1 miliardy korun, což je zhruba o miliardu více než rok předtím. Podíl internetových prodejců na trhu dovolených se v roce 2007 vyšplhal na téměř čtvrtinu z 13,5 miliardy celkových tržeb cestovních kanceláří. Vyplývá to z analýzy jedné z největších on-line agentur, společnosti NetTravel.cz. Letos by se podle odhadů mohly přes web prodat zájezdy za 4,7 miliardy korun.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK