Firmy díky silnější koruně pouští zaměstnance víc do ciziny

10.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Brno 10. března (ČTK) - Jihomoravské firmy posílají své lidi častěji do ciziny, mimo jiné díky posilující koruně. Platí to jak pro manažery, tak pro mnoho řadových pracovníků. Cílem jejich cest jsou veletrhy, stáže, návštěvy mateřských centrál i pracovní schůzky. Větší společnosti utratí za vyjížďky svých pracovníků hlavně do okolních zemí, západní Evropy a Spojených států miliony korun ročně, zjistila ČTK.

Za euro si dnes Češi koupí víc než před rokem nebo dvěma. Koruna posílila z předloňských skoro 29 Kč za euro na 25 korun. Díky tomu je v tuzemsku levnější některé zahraniční zboží a víc se vyplatí i výjezdy do ciziny.

Například u tvůrce antivirových programů AVG Technologies vzrostly loni ve srovnání s rokem 2005 náklady téměř dvaapůlkrát. "V největší míře jde o jednání s nynějšími, popřípadě potenciálními obchodními partnery a zákazníky. Další část služebních cest směřuje na zahraniční veletrhy či odborné konference," popsal mluvčí firmy Jiří Macík.

Odborníci na IT vyrážejí často kromě tradičních zemí EU také do asijských oblastí. Platí to i pro některé další obory. "V loňském roce vycestovali zástupci výrobního odboru do Vietnamu na nábor vhodných uchazečů o zaměstnání ve firmě," podotkla Hala Halasová z vedení brněnské strojírny Královopolská.

Jiné firmy se zase v cizině chtějí prezentovat. Textilka Pegas Nonwovens tak loni utratila 7,5 milionu korun, víc než v minulých letech. Částka vzrostla kvůli aktivitám spojeným s uvedením akcií společnosti na burzy, poznamenala Klára Klímová z vedení společnosti. Společnost Home Credit loni utratila za pracovní cesty do zahraničí o 30 procent víc než o rok dřív. "Přirozeně jde o země, v nichž skupina působí. Nejčastěji Slovensko. K dalším cílům pracovních cest patří Ruská federace, Ukrajina nebo například Čína," popsala mluvčí firmy Olga Mužíková.

Za hranice přitom jezdí nejen lidé z vedení, ale i řadoví zaměstnanci. Jedním z nejčastějších důvodů jejich výjezdů jsou veletrhy a výstavy. Seznamují se tam s novinkami v oboru a jednají s možnými obchodními partnery. Zaměstnanci realitní kanceláře Real Spektrum objíždějí většinu významných realitních veletrhů na celém světě. Náklady na tyto cesty jdou do milionů korun. "Toto číslo se zvětšuje úměrně růstu obchodů a expanzi skupiny," doplnil ředitel společnosti Jiří Fajkus.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK