RRTV udělila pokuty 3,5 mil. za nezákonný způsob vysílání reklam

13.03.2008 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 13. března (ČTK) - Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila tento týden na svém zasedání šest pokut v celkové výši 3,5 milionu korun za podle ní nezákonný způsob vysílání reklam. Největší pokutu, ve výši tři miliony korun, dostala společnost Pharma Nord Praha, která je zadavatelem reklamy na přípravek Bioaktivní C. L. A. 1000 Booster, další pokuty se týkají Telefóniky O2, České televize a Óčka. Rada o tom informovala v tiskové zprávě.

Reklamu, kterou zadal Pharma Nord Praha, odvysílala v době od Vánoc 2006 do konce ledna loňského roku ČT1 a Prima více než sedmdesátkrát. Spot podle vysílací rady porušuje ustanovení zákona o reklamě, podle níž je zakázána klamavá reklama.

Pokutu 100.000 korun dostala od rady společnost Herbacos - Bofarma, která je zadavatelem reklamy na přípravek Lipovitan. Spot odvysílala stanice ČT1 a podle rady porušil ustanovení zákona, podle kterého reklama nesmí uvádět v omyl přisuzováním potravině vlastností prevence, ošetřování, léčby nebo vyléčení lidských onemocnění nebo takové vlastnosti naznačovat.

Rada udělila České televizi pokuty 100.000 korun a 50.000 korun za to, že podle rady odvysílala ve svých pořadech skrytou reklamu. V prvém případě se tak podle rady stalo v pořadu Události, komentáře ze dne 16. února 2007, v reportáži týkající se problematiky legislativní tvorby Parlamentu ČR.

Předseda rady Václav Žák řekl, že v jisté sekvenci se hovořilo o automatizovaných systémech právních informací, což je však za prvé obecné označení, za druhé název produktu označovaného zkratkou ASPI. "Mluvili o ASPI, což mohla být skrytá reklama, neboť to vyznívalo, že nic jiného než ASPI není, ale jsou i další podobné produkty," uvedl Žák.

Ve druhém případě ČT odvysílala podle rady skrytou reklamu loni 21. září v pořadu Dobré ráno, ve kterém byla hostem dvojice protagonistů pořadu o vaření Kluci v akci. Podle předsedy rady dvojice propagovala i své vlastní podnikatelské aktivity v podobě placených kurzů, které s pořadem neměly nic společného.

Telefónica O2 dostala pokutu 200.000 korun, podle rady firma pochybila tím, že zadala klamavou televizní reklamu na telekomunikační službu Internet ADSL vysílanou loni v květnu na Nově a Primě. Óčko si vysloužilo pokutu 50.000 korun, protože odvysílalo reklamu na střelné zbraně, což zákon v televizi nedovoluje.

Vysílací rada ze zákona monitoruje vysílání českých televizí a rádií a v případě, že podle ní byl porušen zákon, může udělovat až milionové pokuty.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK