Ojeté auto není rohlík…

21.04.2008 | , Finance.cz
LEASING A SPLÁTKY


… u kterého byste se řídili pouze cenou. I přes fakt, že ho lze oproti novému koupit i za 50 % původní ceny, je potřeba se neukvapovat a vše zvážit z mnoha úhlů. Proč? Třeba z důvodu, že starší vozy prodává nejeden handlíř a být ošizen není vzácné.

Téma týdne: Auto pod lupou

Blíží se čas prázdnin a dovolených v místech, kam by řada z nás ráda vyjela když už ne novým, tak alespoň zánovním autem. Nabídka ojetých vozů je na našem trhu obrovská, inzertní rubriky přetékají. O své místo na slunci se výrazně začínají hlásit i autorizovaní prodejci nových vozů, kteří ve svých objektech často mívají vyčleněné místo na ojetiny stejné značky. V zemích západní Evropy připadá na prodeje ojetých aut u značkových obchodníků asi polovina z celkových obchodů s ojetými vozy, zatímco v ČR doba zatím stále přeje spíše obchodům v neznačkových bazarech a přes inzeráty.


Vyplatí se dát si při koupi ojetého vozu pozor?


I auto poměrně nové může být však po svém předchozím majiteli „oježděné“ až do stavu, kdy je jeho další provozování neperspektivní. Zde však úskalí nekončí. V potaz je třeba vzít také nejrůznější podvodníky, kteří s obdivuhodnou precizností dokáží manipulovat s doklady, výrobními čísly či jednotlivými komponenty, aniž by to byl průměrně informovaný zákazník schopen odhalit.


Minimalizujte rizika podvodu!


Říká se, že nejjistější je k nákupu přizvat člověka, jenž autům opravdu dobře rozumí. Obecně však s trochou nadsázky platí, že čím více toho vámi vyhlídnutý odborník o autech ví, tím vehementněji se bude snažit takové situaci vyhnout. I třeba soudní znalec, specialista na vozidla, vás se zdvořilým úsměvem nejspíš vyprovodí ze své pracovny, neboť dobře ví, že bez podrobných zkoušek, které by specializovanému servisu trvaly mnoho hodin, vyloučit všechny možnosti podvodu prostě nelze. A takovou zodpovědnost na sebe přece nevezme.


Co část vozu, to možnost podfuku


Důležitý je celkový vizuální dojem z vybraného vozu, rozhodně se ale vyplatí nespěchat a prohlédnout celé auto důkladně. Můžete totiž odhalit mnohé z jeho historie. Například si během prohlídky všímejte, zda někde nenajdete štítky nebo samolepky se servisními údaji (např. počet najetých km při poslední výměně oleje a ostatních provozních kapalin, termín výměny rozvodového řemenu apod.). Nalezené údaje porovnejte pokud možno se servisní knížkou a současným stavem tachometru. Pro zjednodušení si rozdělme tato úskalí do tří skupin: machinace s původem a identitou vozu, technika auta a jeho interiér.


Původ a identita vozu


Připomeňme, že riziko koupě vozu s falšovanou minulostí minimalizuje i existence původní servisní knížky. Je logické, že by v ní měly být zaznamenány pravidelné servisní prohlídky a jejich průběh, servisní knížka s čistými kolonkami o těchto prohlídkách je přinejmenším podezřelá. V podstatě jakkoli opotřebované auto za pár stokorun uvede některá firma věnující se údržbě vozů do téměř zánovního stavu. To rozhodně není na škodu, ale voňavý interiér snadno odvede pozornost od daleko závažnějších nedostatků. Rozhodně nezapomeňte prověřit:

Původ a identita vozu
původ;
určení skutečného roku výroby;
nejasné majetkové vztahy;
základní identifikátory vozu (čislo karaserie - VIN, číslo motoru, typové číslo motoru);
klíče, servisní knížku a manuály;
stav tachometru


Technika


Zatímco na odhalení předešlých potenciálních podvodů stačí příslovečný selský rozum, na následující technické prvky je již potřeba autům trochu rozumět. Například lak by měl být na všech místech zcela stejný, z výfuku by neměl jít namodralý kouř či pláště by neměly být nerovnoměrně sjeté. Uvádíme seznam oblasti, které je dobré zkontrolovat. 

Technika
stopy po opravách;
lak;
airbagy, ABS, katalyzátor;
přísady v oleji;
kola;
motor;
převodovku/automatickou převodovku;
sbíhavost;
brzdy;
poloosy (homokinetické klouby);
ložiska kol;
kouřivost motoru;
podvozek a tlumiče.


Pod autem


Ujistit se například o serióznosti podvozku, vyžaduje dostat se pod vůz. Nestyďte se však říci prodávajícímu, že požadujete vidět vůz i ze spodu! Nikde se nesmí objevit neoriginální spoj, který by značil, že auto bylo „sestaveno“ ze dvou nebo více částí. Brzdové kotouče by měly mít dostatečnou tloušťku. Tlumiče nesmí být vlhké. Podívejte se tedy na:

Pod autem
celkový stav podvozku;
motorová část podvozku;
kola a pneumatiky;
brzdy;
tlumiče;
výfukový systém.


Interiér


Na vzhledu interiéru lze poznat mimo jiné i to, jaký měl předchozí majitel k vozu vztah a jak se o něj staral. To často napoví mnohé i o celkovém stavu vozu. Například výrazně opotřebovaný zavazadlový prostor či zadní sedadla jsou známkou toho, že auto jezdilo často hodně vytížené. Toto riziko je největší u vozů kombi. Mnohé prozradí:

Interiér
sedadla;
ovládací prvky;
strop;
známky zatopení při povodni.
Vzhledem k faktu, že o koupi ojetého vozu se dá napsat celá knížka, je text výše pouze stručným shrnutím. Pokud byste měli zájem o rozsáhlejší seriál, který by detailněji pojednával o všech zde pouze vyjmenovaných bodech, napište nám do redakce.

Autor článku

Tomáš Skolek  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY