Téma týdne: Státní rozpočet tajemství zbavený
Sestavovat státní rozpočet v době ekonomické recese není právě snadnou a populární záležitostí – ekonomika klesá a s ní jdou logicky dolů i rozpočtové příjmy. Spolu s příjmy by však měly více méně podobným tempem klesat i výdaje. Na druhou stranu jsou to právě státní výdaje (ať už směřují kamkoliv – k lidem či k podnikům), které mohou být oním faktorem, jež pomůže chřadnoucí ekonomiku znovu nastartovat.
Rekordně deficitní rozpočty jsou tak jen logickým vyústěním situace ve které se naše ekonomika nachází a z tohoto pohledu jsou nejen pochopitelné, ale i výrazně lépe obhajitelné než deficitní rozpočty z doby ekonomické konjunktury. Neboť právě v období, kdy se ekonomice daří by měl být cílem vlády rozpočet přebytkový, který by umožňoval snížení státního dluhu vytvořeného deficitními rozpočty z dob recese. Hlavním cílem by pak měl být dlouhodobě vyrovnaný rozpočet.
Typy rozpočtu:
- Vyrovnaný rozpočet (výdaje se rovnají příjmům)
- Přebytkový rozpočet (příjmy jsou vyšší než výdaje)
- Schodkový též deficitní rozpočet (výdaje jsou vyšší než příjmy)
Z ekonomického pohledu je nejhorší dlouhodobě deficitní rozpočet (jako je toku v současnosti i u nás). Jeho důsledkem je ztráta efektivnosti ze zdanění, nahrazování kapitálu veřejným dluhem, zvyšování inflace, deformace importu v důsledku zahraniční zadluženosti.
Je možno ho řešit zvýšením daní, krácením veřejných výdajů, využitím prostředků z privatizace, dluhovým financováním (prodejem vládních obligací jak doma, tak i v zahraničí), emisním financováním (přímé úvěrování centrální bankou, které je u nás zakázané, nebo monetizací dluhu – odkup cenných papírů vydávaných státem centrální bankou, ovšem ne přímo, ale ze sekundárního trhu) a kombinací výše uvedených.
Tabulka: Vývoj bilance rozpočtu
| Rok | Příjmy (mld. Kč) | Výdaje (mld. Kč) | Bilance (mld. Kč) |
|---|---|---|---|
| 1990 | 162,513 | 163,557 | - 1,044 |
| 1991 | 225,342 | 240,089 | - 14,747 |
| 1992 | 251,379 | 253,076 | - 1,697 |
| 1993 | 358,000 | 356,919 | 1,081 |
| 1994 | 390,508 | 380,059 | 10,449 |
| 1995 | 439,968 | 432,738 | 7,230 |
| 1996 | 482,817 | 484,379 | - 1,562 |
| 1997 | 508,950 | 524,668 | - 15,718 |
| 1998 | 537,411 | 566,741 | - 29,330 |
| 1999 | 567,275 | 596,909 | - 29,634 |
| 2000 | 586,208 | 632,268 | - 46,060 |
| 2001 | 626,223 | 693,921 | - 67,698 |
| 2002 | 705,043 | 750,758 | - 45,715 |
| 2003 | 699,665 | 808,718 | - 109,053 |
| 2004 | 769,207 | 862,892 | - 93,685 |
| 2005 | 866,490 | 922,850 | - 56,360 |
| 2006 | 923,320 | 1020,630 | - 97,300 |
| 2007 | 1025,88 | 1092,27 | - 66,390 |
| 2008 | 1064,57 | 1083,94 | - 19,4 |
Struktura státního rozpočtu – příjmová strana
1. Daně přímé, které zdaňují majetek nebo příjem osoby:
- Daně z příjmu fyzických osob a právnických osob
- Daně z nemovitosti
- Daně z převodu nemovitosti, dědická a darovací
- Daně silniční
2. Daně nepřímé, které zdaňují prodej zboží nebo služeb:
- Spotřební daň
- Daň z přidané hodnoty (DPH)
3. Sociální pojištění
4. Evropské fondy
5. Ostatní
- Zisk ze státní účasti v podnicích
- Příjmy z privatizace
Z celkových příjmů představují 33,4 % příjmy z pojistného na sociální zabezpečení (viz graf níže), 13,9 % tvoří daň z přidané hodnoty (DPH), 9,4 % je podíl příjmů ze spotřebních daní, 8,9 % jsou daně z příjmů fyzických osob (DPFO) a 8,1 % daně z příjmů právnických osob (DPPO). Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace představují cca 24,6 %. Ostatní příjmy zahrnující mimo jiné clo, poplatky a odvody v oblasti životního prostředí, majetkové daně a správní poplatky včetně kolků jsou váhově méně významné a představují 1,7 % celkových příjmů.
Graf č.1: Struktura celkových příjmů státního rozpočtu za 1. čtvrtletí 2009

Zdroj: Ministerstvo financí ČR
Struktura státního rozpočtu - výdajová strana
1. Mandatorní výdaje – jedná se o výdaje, které musí vláda investovat ze zákona. Nemůže je neinvestovat. Jsou to například: dávky sociálního zabezpečení, státní příspěvek na penzijní připojištění a stavební spoření, dávky státní sociální podpory, dávky v nezaměstnanosti ad.
2. Ostatní mandatorní výdaje - např. hypotéční úrokové podpory, kurzové ztráty při správě státního dluhu, realizace státních záruk, transfery mezinárodním organizacím aj.
3. Kvazimandatorní výdaje - např. výdaje na aktivní politiku zaměstnanosti, armádu, zahraniční pomoc, mzdy zaměstnanců veřejného sektoru aj.
4. Ostatní výdaje – stát nemá povinnost tyto výdaje realizovat, ale chce tak učinit. Například aby vláda mohla splnit svůj vládní program.
Graf č.2: Struktura výdajů státního rozpočtu za 1. čtvrtletí 2009

Graf č.3: Podíl jednotlivých sociálních dávek na celkových sociálních dávkách



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
