První obchodníci zahájili v Česku prodej vánočního zboží

07.10.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 7. října (ČTK) - První tuzemští obchodníci v těchto dnech zahájili prodej vánočního zboží. Na pultech obchodů jsou nyní k dostání především čokoládové vánoční figurky či různé pochutiny určené pro vánoční stůl a svátek Mikuláše. Hlavní vlnu vánočních prodejů obchodní řetězce odstartují ve druhé polovině října. Mnozí obchodníci letos plánují více slevových akcí, protože se obávají, že Češi kvůli dopadům hospodářské krize budou v předvánočním období méně utrácet.

Prodej vánočního sortimentu na začátku října odstartovaly zřejmě jako první v Česku diskontní prodejny Lidl, které zákazníkům nabízejí například speciální vánoční balíček s čokoládovými figurkami, vánoční želé či adventní kalendář. Prvních několik vánočních položek minulý týden do své nabídky zařadily i hypermarkety Globus. Další obchodníci nyní finišují s přípravami předvánočního prodeje. Ve druhé polovině října jej zahájí například obchodní řetězce Tesco a Albert.

Zatímco v uplynulých letech prodejny vánoční atmosférou ožívaly ve stále větším předstihu, aby obchodní řetězce co nejvíce zužitkovaly vánoční nákupní horečku, v letošním roce obchodníci start předvánočních nákupních kampaní na dřívější termíny neposunuli.

Obchodníci se shodují, že letošní vánoční prodeje budou ve znamení slev a akčních nabídek, které mají Čechy v době hospodářské recese povzbudit k utrácení. "Zákazníci se budou stejně jako v průběhu celého letošního roku orientovat zejména na cenu zboží. V prodejnách Albert jsme pro ně připravili velké množství akčních slev a cenově výhodných nabídek na potraviny, vánoční dárky, obalový materiál a výzdobu," uvedl mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Libor Kytýr.

Češi prý budou před letošními vánočními svátky také častěji než loni nakupovat privátní výrobky, které obchodní řetězce prodávají pod vlastním názvem a za nižší ceny než značkové zboží.

Už loni obchodníci zorganizovali předvánoční slevy, protože se obávali, že kvůli příchodu hospodářské krize a teplému podzimu neprodají velké zásoby zimního sortimentu. Například zimní oblečení tehdy lidé mohli v hypermarketech Globus pořídit se slevou až několika desítek procent. Letos obchodní řetězce kvůli konkurenci zatím úzkostlivě tají, zda a kdy předvánoční výprodeje zahájí. Slevy a akční nabídky totiž podle odborníků budou letos důležitým marketingovým nástrojem v předvánočním souboji o zákazníky.

Analytik Vladimír Pikora ze společnosti Next Finance ČTK řekl, že letošní Vánoce budou chudé a celkové tržby obchodníků v závěru letošního roku velmi slabé. Češi totiž kvůli propadu ekonomiky a rostoucí nezaměstnanosti začali šetřit, což se již projevilo v poklesu maloobchodních tržeb, jehož průměrná hodnota za posledních šest měsíců činí 4,5 procenta.

"Poslední měsíce roku sice přinesou mírné makroekonomické oživení, ale nezaměstnanost vykazuje určité zpoždění. Očekáváme proto, že letos domácnosti za dárky vynaloží v průměru o čtyři procenta méně než před rokem," uvedl Pikora. Mluvčí společnost Tesco Stores ČR Eva Karasová odhadla, že mezi letošní vánoční hity přesto budou patřit například LCD televizory, notebooky, hračky, drobná spotřební elektronika, kosmetika, oděvy a výbava na zimní sporty.

Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce. Před loňskými Vánoci bylo v obchodech navzdory krizi více zákazníků než v předchozím roce a prodalo se také více zboží. Tržby obchodníků ale byly srovnatelné s rokem 2007; důvodem byly nižší ceny.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK