SPES: Nebankovní poskytovatelé půjček často matou klienty

03.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. listopadu (ČTK) - Nebankovní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů často udávají špatné údaje o roční procentuální sazbě nákladů (RPSN) na úvěr. Rovněž i jejich smlouvy bývají nepřehledné a složité tak, že znevýhodňují klienty. Vyplývá to z průzkumu sdružení SPES, o kterém dnes informovala jeho předsedkyně Andrea Běhálková. Kvalita a přístup poskytovatelé půjček se ovšem podle ní velmi výrazně liší.

"Výzkum potvrdil to, co se projevuje v naší poradenské praxi, a sice, že mezi nebankovními poskytovateli půjček jsou velké rozdíly. Na jedné straně stojí společnosti, které dodržují všechny zákonné požadavky. Na druhé straně stojí poskytovatelé, kteří se pohybují na hraně zákona a používají nekalé praktiky," uvedla Běhálková.

U některých společnosti klient v rámci podpisu úvěrové smlouvy automaticky uzavírá i další smlouvy, jako například o pojištění úvěru nebo revolvingu, tedy opětovném obnovení úvěru. Smlouvy prý navíc obsahují často i rozhodčí doložku, ve které si společnosti rozhodce určují samy bez účasti klienta. "V takovém případě je ovšem správná otázka, jak je to s nezávislostí rozhodců," uvedla Běhálková.

Některé ze zkoumaných společností se podle sdružení SPES pohybují na hraně zákona. Snaží se pouze získat majetek dlužníka, nebo si od něj zajistit celoživotní příjem. Některé firmy třeba vůbec nezjišťují příjmy klienta a stačí jim záruka v podobě zástavy nemovitosti. Jiné firmy pak půjčují i ženám na mateřské, invalidním důchodcům nebo nezaměstnaným. U nich očekávají, že se dostanou do problému se splácením a předem počítají s tím, že z jejich životního minima budou dostávat několik stokorun celý jejich život.

Průměrným klientem sdružení SPES, které poskytuje poradenství předluženým lidem, je podle Běhálkové 34letý muž se středoškolským vzděláním s čistým měsíčním příjmem 18.000 korun, který dluží u 12 institucí přibližně 700.000 korun. "Do problémů se často dlužníci dostávají i proto, že je zajímá pouze, kolik jim společnost půjčí a jaká bude měsíční splátka. Nikoho už nezajímá, jak dlouho budou splácet," uvedla Běhálková. Řešením by podle ní bylo rozšíření finančního vzdělávaní ve školách.

V této situaci přitom podle Exekutorské komory nelze nevidět selhání státu. "Nejenže dostatečným způsobem nereguluje pravidla poskytování spotřebitelských úvěrů, ani reklamu na spotřebitelské úvěry, ale ani nevede své občany k zodpovědnosti za kvalitu vlastního života. Ukazuje se, že naše společnost zřejmě ještě není dostatečně zralá na to, aby vše bylo ponecháno trhu, který sám vše uřídí," uvedla prezidentka Exekutorské komory Jana Tvrdková.

Průzkum uskutečnilo sdružení SPES v červnu až srpnu letošního roku mezi 14 společnostmi - Profi Credit, Cofidis, Cetelem, Home Credit, ACM Money, Finpomoc, Ferratum, Smart Finance, Asterie, Myerson, Provident Financial, Euro Benefit, ČFÚ-ČFP a Český triangl.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK