Stávka pražského DP je připravena, vypukne zřejmě v úterý

05.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 5. listopadu (ČTK) - Stávka, kterou připravují zaměstnanci pražského dopravního podniku, je po dnešním jednání odborové rady připravena tak, že je možné ji kdykoliv spustit. Řekl to Petr Pulec, předseda Odborového svazu pražských dopraváků. Datum stávky odbory stále tají, z neoficiálního webu zaměstnanců a odborářů podniku ale vyplývá, že se zřejmě uskuteční příští úterý. Protest je namířen proti vedení Prahy, které podle odborářů způsobilo špatnou finanční situaci podniku. Na přípravě vyhlášení stávky se odboráři shodli v pondělí.

Podle neoficiálních informací chtějí detaily protestu projednat odboráři ještě v neděli večer. Jednou z možných verzí stávky je pochod zaměstnanců z dep vozů metra, tramvajových vozoven a garáží autobusů. Průvody by pak mohly kolem poledne skončit před budovou magistrátu na Mariánském náměstí.

Zatímco vedení města zřejmě doufá, že se bude jednat pouze o protest, který nezastaví dopravu, odboráři tvrdí, že dopravu zastaví nebo vůbec nevyjedou.

Dopravnímu podniku hlavního města Prahy (DPP) chybí peníze na investice i na běžný provoz. Praha, která je stoprocentním vlastníkem DPP, si totiž u podniku prostřednictvím své příspěvkové organizace Ropid objednala výkon za 9,1 miliardy korun. Na provozní náklady ale podniku letos dala jen asi 7,2 miliardy korun.

Přesné datum stávky odboráři nechtěli zveřejnit, obávali se totiž, že by se město na stávku připravilo a zajistilo náhradní dopravce. Podle organizací, které ČTK oslovila, ale zatím město o náhradní dopravě nejedná. Jiný dopravce by totiž těžko mohl nahradit přes 440 vozů metra, do 700 tramvají a přes 900 autobusů, které denně vyjíždějí v dopolední špičce.

Jako důvody stávky odboráři uvádějí kromě chybějících peněz na provozní výdaje také plánované propouštění nebo městem požadované snížení platů. "Mzdy v dopravním podniku jsou pod celopražským průměrem, není možné je snižovat jako v ČSA, kde byly navyšovány v posledních čtyřech letech o zhruba 15 procent ročně. Nárůsty mezd v DPP byly v minulých letech v blízkosti inflace," uvádějí odboráři v prohlášení, které má ČTK k dispozici.

Podle odborářů snižuje DPP své výdaje od roku 2004, další úspory už budou podle nich na úkor kvality služeb pro cestující, které jsou údajně jedny z nejlepších v Evropě. "Podnik už učinil maximum možného pro snížení svých nákladů, či zvýšení výnosů. Ostatní možnosti, včetně zvýšení jízdného, omezení rozsahu obslužnosti, prodloužení intervalů, jsou politickým rozhodnutím mimo pravomoc dopravního podniku," dodali odboráři.

Pražské dopraváky podpořil dnes také Odborový svaz pracovníků dopravy, silničního hospodářství a autoopravárenství Čech a Moravy (DOSIA).

Pražský primátor Pavel Bém sice ČTK sdělil, že město nenechá svého dopravce padnout a náklady na objednané přepravní výkony uhradí, ale zároveň trvá na dalším šetření a snižování "osobních nákladů ". Podle něj neumí DPP s přidělenými financemi hospodařit. "Nezodpovědností je utrácet a pak přijít na konci roku s nataženou rukou za hlavním městem Prahou," poznamenal Bém.

"Stávku beru vážně, přesto znovu opakuji: město se nenechá vydírat. Brát si jako rukojmí Pražany a cestující je nezodpovědné. Věřím, že se nakonec dohodneme," dodal pražský primátor.

Případná stávka se dotkne nejen Pražanů, ale i Středočechů, kteří denně dojíždějí do hlavního města za zaměstnáním. Pražská integrovaná doprava zahrnuje i část Středočeského kraje, zejména okresy Prahu-východ a Prahu-západ.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK