DTZ: O vstupu na český trh uvažují desítky zahraničních franšíz

19.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 19. listopadu (ČTK) - O vstupu na tuzemský trh uvažují desítky zahraničních franšízových značek zaměřených například na prodej oblečení, obuvi či gastronomii. Franšízanti by tak v následujících letech mohli obsadit až zhruba pětinu plochy v tuzemských obchodních centrech. Vyplývá to z údajů mezinárodní poradenské společnosti DTZ. Franšíza funguje na principu, kdy zavedené firmy pronajímají za úplatu svoje značky a know-how ostatním podnikatelům.

 

Martin Kubík ze společnosti DTZ dnes ČTK sdělil, že vstup do ČR zvažují či již připravují například australské gastronomické značky Sunshine Kebab, Gloria Jean's Coffee, Boost Juice, Asagao či prodejce sladkostí Chocolate Graphics. Na Česko se podle něj nyní zaměřily i francouzské franšízové firmy Sergeant Major (dětské oblečení), Descamps (bytový textil), Devianne (pánská a dámská móda) či Les Néreides (bižuterie).

 

Ze Spojených států pak chystají expanzi na český trh například Shoebox New York (luxusní dámská obuv), The Athlete's Foot (sportovní obuv), Carl's Jr. ze sítě CKE Restaurants anebo další gastronomické značky Inc a Applebee's. Ze stejného oboru pocházejí i italské značky Fratelli La Bufala, Revive Juice Bars, Café Nero či Pizza Mamma Mia.

 

"V horizontu dvou až tří let by podíl franšízantů mohl ve zdejších nákupních centrech dosáhnout až 20 procent," uvedl Kubík, podle kterého se díky franšíze na tuzemský trh mohou dostat i značky, které by se k tomuto kroku odhodlávaly delší dobu. "Aktuálně se to týká několika desítek značek, známých z celého světa," dodal.

 

Předností franšízingu podle Kubíka je, že vlastník značky si vyzkouší prostředí českého trhu prostřednictvím franšízanta a v případě, že se koncept osvědčí, má možnost zpětně odkoupit síť již zavedených jednotek. Z pohledu franšízanta je pak výhodou nižší riziko bankrotu, a to díky zavedené značce a poskytnutému know-how.

 

"O koncept franšízy mají zájem především společnosti, které vyžadují osobní přístup i garance ze strany majitele, nikoliv jen zaměstnanců. Patrné je to například u CK Fischer, která po zavedení sítě franšízantů podstatně navýšila své obraty o produktivitu svých prodejních poboček," podotkl Kubík. Na principu franšízy funguje v Česku síť realitních kanceláří RE/MAX a Century 21, restaurace McDonald's, hobbymarkety Obi či parfumerie Yves Rocher.

 

Franšízing podle Kubíka zažívá velký rozmach ve Spojených státech, přičemž franšízanti mohou být záchranou pro nákupní centra, která zápasí s přebytkem volných obchodů. "Princip franšízy je mimo jiné velkou výzvou i v době zvyšující se nezaměstnanosti. Franšízantem se totiž nemusejí stát jen korporace či zavedené firmy, ale i jedinci - osoby samostatně výdělečně činné," dodal Kubík.

 

Podle ředitele Českého institutu pro franšízing Jaroslava Tamchyny nyní v Česku funguje zhruba 250 franšízových konceptů. Před šesti lety jich přitom bylo zhruba 90.

 

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK