ČD zrušily tendr na pronájem vlaků, chtějí koupit nové pro kraje

19.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 19. listopadu (ČTK) - České dráhy zrušily výběrové řízení na pronájem osmi nízkopodlažních motorových vlaků, které měly jezdit jako rychlíky na trasách Praha - Písek - České Budějovice a Praha - Rakovník. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského nesplnil podmínky tendru žádný ze zájemců. Místo toho chce podnik koupit nové vlaky pro krajské železnice, první se dočká Liberecký kraj.

Cenu šestiletého pronájmu odhadovaly dráhy na 400 milionů korun bez daně z přidané hodnoty. Akvizici od počátku provázely odklady. Vyhlášení soutěže dráhy odkládaly několik měsíců a musel se také prodlužovat termín pro podání nabídek. Na lince do Rakovníka tak zůstanou i nadále modernizované starší motoráky, na trase do Budějovic jezdí klasická těžká lokomotiva s vagony.

Dráhy zároveň mění strategii v krajích, kde dosud převažují staré motoráčky nebo jejich modernizovaná verze Regionova. Dopravce nyní chystá výběrová řízení na nákup nových motorových vlaků pro regiony.

Nové stroje se nejdříve objeví v Libereckém kraji, kde dráhy vyhrály tendr na provozování Jizerskohorské železnice, která představuje více než třetinu tratí v kraji. Vítězství v soutěži dalo drahám jistotu, že budou jezdit po Jizerskohorské dráze od prosince 2011 dalších 15 let.

Zastaralý vozový park v krajích mají pomoci omladit především dotace z evropského Regionálního operačního programu (ROP). Celkem mohou kraje rozdělit na drážní vozidla až čtyři miliardy korun. Unie může uhradit až 40 procent nákladů, krajem vybraný dopravce musí doplatit zbylých 60 procent ze svého. Celkem by tak do obnovy regionálních vlaků mohlo jít až deset miliard korun.

O dotace z ROP se mohou ucházet i jiní dopravci včetně organizátorů městské hromadné dopravy. České dráhy podaly první nabídku v kraji Vysočina, pro který projekt počítá s nákupem vlaků za 700 milionů korun.

Pokud by dráhy uspěly ve všech krajích kromě Jihomoravského, který plánuje využít prostředky na modernizaci tramvají v Brně, pak by touto cestou mohlo být pořízeno asi 80 až 85 nových motorových nebo elektrických souprav.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK