Na Slovensko dorazil první přímý nákladní vlak z Číny

21.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Košice/Dobrá 21. listopadu (ČTK) - Na Slovensko dnes dorazil první přímý nákladní vlak z Číny. Souprava s kontejnery překonala více než 12.000 kilometrů dlouhou trasu za 17 dní. Železniční dopravu zboží zabezpečila dceřiná společnost ruských železnic TransContainer, která si na východním Slovensku loni pronajala překladiště Dobrá. ČTK to potvrdil ředitel společnosti TransContainer - Slovakia Jiří Pokorný.

"Vlak přivezl monitory, komponenty pro výpočetní techniku a elektroniku, dále bude směřovat do Polska," uvedl Pokorný. V terminálu Dobrá, kde se kontejnery přeloží na nové vozy, se mění rozchod trati z širokého na užší, evropský rozměr. Vlak vyrazil z Jižní Koreje, do Číny ho přepravili po moři, a dále pokračoval přes Rusko.

Ruský TransContainer má dceřiné společnosti na Ukrajině, Slovensku, v Rakousku, Německu a Finsku a připravuje založení společností v Číně a Jižní Koreji. Počet kontejnerových vlaků z východní Asie by měl proto postupně narůstat. Vlak s elektronikou by měl na Slovensko jezdit jedenkrát týdně. Jednou týdně by sem měl již brzy směřovat i vlak s magnezitem.

Vlaková kontejnerová doprava zboží z Číny, Koreje, Tchaj-wanu, ale například i z Japonska, může podle Pokorného konkurovat lodní. Ceny za obě cesty jsou přibližně stejné, přeprava vlakem však trvá asi 20 dní, zatímco po vodě zboží cestuje přibližně dva měsíce. Železniční doprava je přitom údajně bezpečnější.

Dovozy z východní Asie by mohly podle vydavatelky železničního odborného časopisu Železničná revue Desany Mertinkové pomoci slovenským firmám. "Objem přepravy po transsibiřské magistrále za uplynulých deset let až do vypuknutí krize stoupl pětinásobně," uvedla. Příjmy z přepravy by mohly mít například Železnice Slovenské republiky, které inkasují poplatky za využití kolejí, a nákladní železniční společnost ZSSK Cargo Slovakia, jejíž vlaky by přepravu na Slovensku převzaly.

Evropské železnice podle Mertinkové svádějí o přepravu hlavně z Číny intenzivní boj. Doprava surovin a zboží by totiž neměla končit na hranicích s Ukrajinou či Běloruskem, ale měla by pokračovat do Německa nebo Rakouska. Ruské železnice si zatím za partnera vybraly Slovensko, protože právě zde si pronajaly železniční překládkový terminál.

Konkurencí Slovensku mohou být maďarské železnice. Místního nákladního přepravce totiž koupily rakouské železnice, upozornila Mertinková. Proti Slovensku také podle ní mluví i vysoká cena za dopravní cestu, která je nejvyšší v Evropě. Zatímco na Slovensku je průměrná cena v nákladní dopravě za jeden vlakový kilometr 9,2 eura (asi 238 Kč), například v Maďarsku je to 5,1 eura a v Rakousku 3,2 eura.

TransContainer, který sídlí v Moskvě, zaměstnává v Rusku přibližně 6000 lidí. V zemi provozuje 47 překládkových terminálů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK