Spotřebitelé zřejmě výdaje za dovolenou silně omezí i příští rok

22.11.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Frankfurt 22. listopadu (ČTK) - Cestovní ruch má zřejmě před sebou další obtížný rok a příjmy z turistiky navzdory známkám ekonomického oživení neporostou. Podle ankety uskutečněné společností The Boston Consulting Group (BCG) více než 40 procent spotřebitelů po celém světě bude v příštím roce méně cestovat.

"Skutečnost, že ekonomika oživuje, neznamená, že jsme z nejhoršího venku," uvedl šéf pro oblast turistiky a cestování BCG Martin Köhler. Upozornil, že spotřebitelé jsou ve svých výdajích stále velmi obezřetní, protože firmy nadále propouštějí. Obavy o pracovní místa nutí lidi šetřit, což nejvíce ovlivňuje trh s luxusním zbožím a módními doplňky, restaurace a turistiku.

Snižování výdajů za dovolené je patrné hlavně u rodin s nízkými příjmy. "Bolí to méně, než odepřít dětem vysněnou hračku nebo manželce nový pár obuvi," dodal Köhler.

Podle BCG Němci a Japonci hodlají omezit celkové náklady na cestování. Italové a Francouzi plánují šetřit hlavně na stravování a ubytování. Britové pak podle ankety budou více hledat výhodné nabídky.

Světová organizace cestovního ruchu při OSN (UNWTO) čeká v letošním roce propad počtu zahraničních turistů o čtyři a šest procent. Počet turistů se sníží poprvé od roku 2003. Lépe na tom nebudou ani tržby z cestovního ruchu, které by dokonce mohly klesnout více než počet turistů.

Mnoho cestovních kanceláří má problémy vyrovnat se s poklesem poptávky. Největší evropská cestovní kancelář TUI Travel či konkurenční Thomas Cook reagovaly na situaci snížením cen, speciálními nabídkami a flexibilnější rezervací. Neckermann, značka firmy Thomas Cook, například nabízí garanci, která umožní zákazníkům změnit nebo zrušit rezervaci zdarma ještě šest týdnů před začátkem dovolené, pokud ztratí práci nebo jim bude na delší období zkrácena pracovní doba. TUI rovněž s cílem přilákat klienty v Německu snížila na příští letní sezonu ceny o pět až šest procent. Podobný krok učinili i její domácí konkurenti Rewe Touristik a Thomas Cook.

Asociace cestovního ruchu pro oblast Asie a Tichomoří očekává, že příjezdy turistů do Asie v letošním roce klesnou o pět procent. V příštím roce by sice mohl počet turistů mírně vzrůst, avšak plné oživení čeká asociace až v roce 2011. Výkon se bude také v jednotlivých oblastech lišit. Odolné se zatím zdají být země jako Čína, Jižní Korea či Indonésie. Naopak oblíbené destinace jako Thajsko či Vietnam stagnují, napsaly agentury AP a Reuters.

S poklesem tržeb se potýkají i tuzemské cestovní kanceláře a agentury. Podle údajů Českého statistického úřadu se jim ve třetím čtvrtletí meziročně snížily výnosy o 13 procent, toto období je přitom vrcholem letní turistické sezony a řada operátorů si od něj slibovala vylepšení celoroční bilance. Pro české "cestovky" začala krize v březnu 2008, kdy jim tržby klesly poprvé.

Česká ubytovací zařízení však hlásí oživení. Počet hostů v českých hotelech se sice stále snižuje, ve srovnání s první polovinou roku se ovšem v létě pokles zpomalil. Za devět měsíců do konce září se počet turistů v českých ubytovacích zařízeních meziročně snížil o 5,6 procenta na 9,7 milionu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK