Asociace: Cestovní kanceláře letos prodaly o 350.000 zájezdů méně

28.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. prosince (ČTK) - Češi letos výrazně omezili výdaje na dovolenou. Jak dnes oznámila Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA), tuzemské "cestovky" prodaly 1,95 milionu zájezdů, což je o 350.000 méně než loni. Tržby přitom klesly z 15 miliard na 12 miliard korun. Vývoj je podle asociace následkem krize a všeobecného šetření.

Tržby klesaly rychleji než počty zájezdů, což mluvčí asociace Tomio Okamura připisuje snížení cen kvůli úbytku klientů a konkurenčnímu boji. Největší propad, zhruba o 30 procent, zaznamenaly kanceláře u leteckých zájezdů, které tvoří pětinu všech prodaných dovolených.

"Cestovky tak musely letos v dubnu a květnu po vyhodnocení prvních prodejů masově vystornovávat neprodané kapacity leteckých zájezdů, aby se vyhnuly hrozícímu velkému převisu nabídky nad poptávkou při prodejích na poslední chvíli. Češi tak kvůli krizi letos skutečně šetřili," uvedl Okamura.

Nárůst zaznamenaly podnikatelé u prodeje zájezdů přes internet. Letos se po síti prodal každý čtvrtý zájezd, jak ale připomněl Okamura, Češi v tomto směru stále zaostávají za USA a západní Evropou.

Data Českého statistického úřadu se od údajů asociace mírně liší. Podle ČSÚ se loni prodalo 2,5 milionu zájezdů, asociace uvádí 2,3 milionu. Poslední údaje ČSÚ jsou za pololetí, kdy úřad evidoval 724.000 prodaných zájezdů, o 20 procent méně než loni.

Z údajů ČSÚ i asociace vyplývá, že letošní rok byl podle počtu prodaných zájezdů na úrovni let 2004 a 2005.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK