SkyToll: Spuštění mýta na Slovensku by mělo být bez problémů

31.12.2009 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Bratislava 31. prosince (ČTK) - Na spuštění elektronického mýta na Slovensku první lednový den je vše připravené a mělo by se uskutečnit bez problémů. ČTK to dnes řekla mediální zástupkyně společnosti SkyToll, která systém vybudovala, Lenka Lendacká a potvrdil to i šéf mýtné policie Erik Dóczi. Do středy se do systému zaregistrovalo více než 55.000 vozů a dnes by podle Lendacké měl jejich celkový počet překročit 60.000.

Elektronické mýtné budou od ledna na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích první třídy platit všechny vozy nad 3,5 tuny. Založené je na satelitní technologii, která bude monitorovat pohyb vozidel po více než 2032 kilometrech zpoplatněných silnic.

"Úspěšný zkušební provoz systému skončil ještě před Vánocemi, testovalo se celkové fungování u všech kategorií vozidel, které jezdily po zpoplatněných úsecích," řekla Lendacká. "Jednotky mýtné policie jsou připravené na 110 procent," potvrdil i ředitel mýtné policie Dóczi.

Fyzicky se však o půlnoci nic speciálního nespustí. "Od půlnoci se začne mýto účtovat pro každého dopravce, který se objeví na zpoplatněné silnici a bude spadat pod povinnost platit mýto," uvedla Lendacká.

V prvních dnech žádné problémy neočekává ani tajemník slovenského Sdružení silničních dopravců Pavol Reich, protože první tři dny nového roku bude možnost pohybovat se po silnicích pro kamiony omezená. Na Nový rok, kdy je státní svátek, se bude moci jezdit od desáté večer. "Druhého mohou jezdit normálně, ale nepředpokládám, že by Slovenskem projíždělo velké množství nákladních vozů, protože další den zas musí stát," řekl Reich. V neděli totiž platí zákaz jízdy kamionů až do desáté večer. Na zpoplatněných úsecích tak budou zřejmě jezdit pouze autobusy.

Na pondělí 4. ledna již však naplánovali protest proti mýtu hlavně malí a středně velcí dopravci. Tvrdí totiž, že jim nový systém výrazně zvýší náklady, v některých případech se prý nevyhnou likvidaci. Vadí jim rovněž příliš hustá síť zpoplatněných silnic první třídy či celková nepřipravenost systému. Mnozí přepravci prý navzdory splnění všech registračních povinností stále nemají palubní jednotky, které mají sloužit k počítání najetých kilometrů po zpoplatněných úsecích. Dopravci se proto chtějí setkat na čerpacích stanicích a tam vysvětlovat lidem, kteří přijedou natankovat, že mýtné zvýší ceny i na pultech obchodů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK