Průzkum: Lidé přehodnocují, za co peníze utratí. Hlavní je cena

20.04.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 20. dubna (ČTK) - Lidé jsou ochotni i v době krize nakupovat, ale přehodnocují, za co své peníze utratí. Nejdůležitějším faktorem je cena, odpadají útraty za zbytečnosti. Vyplývá to z výsledků průzkumu mezinárodní studie Barometr Cetelem 2010, která srovnává názory a postoje spotřebitelů na velkých evropských trzích.

Evropané podle průzkumu vlivem hospodářské krize změnili razantně svůj postoj ke spotřebitelským zvyklostem. Projevuje se to zejména snahou kupovat kvalitnější výrobky, ekologičtějším přístupem a nárůstem nákupů prostřednictvím internetu, ale také zvýšeným zájmem o použité zboží.

"Přes 63 procent českých domácností si myslí, že vlivem poklesu kupní síly budou muset změnit svůj přístup ke spotřebě,“ uvedl generální ředitel Cetelemu Václav Horák. Obyvatelé západní Evropy vnímají podle něj tuto otázku ještě mnohem intenzivněji.

Cena a kvalita jsou stále hlavními kritérii pro výběr zboží a služeb. Obě dvě hlediska jsou stejně významná pro 96 procent Čechů, přičemž v evropském průměru je kvalita klíčová pro 87 procent spotřebitelů. Krize snížila rozpočet českých domácností, které se při nákupech musí uskromňovat. To je vede i k nákupu a prodeji použitého zboží, nákupu výrobků přes internet či v aukcích nebo v dražbách.

Lidé prý chtějí zlepšovat svoji kvalitu života, a proto již nenakupují vše, ale snaží se nakupovat lépe. I přesto si jsou Evropané vědomi toho, že blahobyt není možný bez odpovědného chování a že výběrem kvalitních výrobků mohou přispět k ochraně životního prostředí. Jde však i o dlouhodobé trendy, jako je například "fair trade", tedy obchod, který je založen na spravedlivém odměňování za práci, dodržování základních lidských práv a navázání dlouhodobých a vzájemně výhodných vztahů mezi partnery.

"Zájem o bio výrobky a fair trade produkty je ze strany Čechů na nejnižší úrovni mezi sledovanými evropskými zeměmi. Pro české spotřebitele je totiž stále důležitější cena zboží než ochrana životního prostředí. Ještě méně podstatný je jeho původ,“ upozornil Horák. Největší zájem o produkty pocházející ze spravedlivého obchodu je ve Velké Británii, o ekologické produkty v Portugalsku, Polsku, Španělsku a Německu.

Nákup použitých výrobků za přijatelné ceny je dalším mottem Evropanů. Nejběžnější kategorií použitých výrobků přitom pro Čechy jsou oděvy ze second handů, druhou skupinu tvoří knihy, CD nosiče a videohry, třetí jsou ojeté automobily, dodal Horák. Použité zboží přitom čeští spotřebitelé tolik nevyhledávají jako ostatní evropští konzumenti. Zboží z druhé ruky si nejvíce oblíbili Němci, Francouzi, Britové a Poláci.

Mezinárodní studie Barometr Cetelem vychází z průzkumu nálad a postojů spotřebitelů velkých evropských trhů. Na podzim roku 2009 se průzkumu zúčastnilo více než 8000 Evropanů, minimálně 500 v každé zemi. Analýzy a prognózy vývoje zpracovala výzkumná a poradenská společnost BIPE. Dotazování se uskutečnilo v Belgii, ČR, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Polsku, Portugalsku, Rusku, Slovensku, Španělsku a Velké Británii.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK