Čedok letos očekává zisk na loňské úrovni, tržby mírně klesnou

03.10.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 3. října (ČTK) - Jedna z největších českých cestovních kanceláří Čedok vykáže za letošek zisk v rozmezí mezi 40 a 50 miliony korun, což bude zhruba odpovídat loňskému výsledku ve výši 43 milionů. S odvoláním na vývoj skončené letní sezony to v rozhovoru pro ČTK uvedl generální ředitel Čedoku Miroslav Res. Tržby podle něj mírně klesnou na zhruba 3,2 miliardy korun.

"V Čedoku jsme spokojeni, pokles tržeb v rozmezí tři až pět procent znamená výrazně lepší výsledek, než činí průměr za celý trh," uvedl Res. Analytici i Resovi kolegové z ostatních cestovních kanceláří očekávají pro letošek až pětinový meziroční propad prodejů zájezdů, což se týká především menších cestovních kanceláří.

Podle Rese hospodářský výsledek letos příznivě ovlivňuje posilování koruny vůči euru. "Kapacity, které pořizujeme a hradíme v eurech, nás v přepočtu na koruny vyšly levněji," řekl ředitel. Na druhé straně se v krizi více projevuje tlak spotřebitelů na snížení cen, v prodejích "na poslední chvíli" tak byly letošní ceny nižší než loni, dodal.

Ředitel předpokládá, že příští rok by se mohla pozitivně projevit na prodeji zájezdů odložená spotřeba z krizových let, kdy klienti v rámci šetření necestovali. "Mohlo by tak dojít k utlumení negativního dopadu, který se dá očekávat na straně koupěschopné poptávky," uvedl.

Podle něj krize rozdělila klientelu na dva hlavní proudy. Na jedné straně roste poptávka po nejdražších zájezdech, kam patří například zimní exotická rekreace u teplého moře. "Těchto klientů se krize v podstatě netýká," uvedl ředitel. Novinkou letošní zimy jsou proto přímé lety do Vietnamu.

Na druhé straně velké množství klientů žádá levnější zájezdy, a přiklání se proto ke kratším dovoleným v délce do osmi dnů. Klesá tak zájem o jedenáctidenní rekreace. Letošní poptávku podle Rese negativně ovlivnila také dubnová uzávěra leteckého prostoru kvůli popílku z islandské sopky a nepokoje v Řecku. "Zprávy z Řecka způsobily pokles zájmu i cen zájezdů do této středomořské destinace," řekl ředitel.

Res považuje za důležité, že letos nepostihl velký krach žádnou cestovní kancelář. "Je to asi proto, že se cestovní kanceláře přizpůsobily svým možnostem a nikdo si neukousl větší krajíc, než byl schopen ufinancovat a prodat. Z pohledu trhu je to dobře," řekl. Dodal však, že počet "cestovek" na českém trhu považuje za vysoký.

Čedok, který letos v říjnu oslaví 90. výročí svého založení, patří od roku 2007 americké finanční společnosti Odien. Podle Rese je značka Čedok s ptákem Ibisem ve znaku "synonymem cestování a silnou devizou". Jako nejstarší česká cestovní kancelář proto Čedok pro letošek oprášil staré reklamní heslo "S Čedokem za hranice všedních dnů".

Společnost Odien letos do své skupiny zařadila další velkou českou cestovní kancelář Firo-tour. Jak uvedl Res, Odien se rozhlíží po dalších akvizicích v celém regionu střední a východní Evropy.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK