Čínské investiční fórum chce navázat na dobrý dojem z EXPO

28.10.2010 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 28. října (ČTK) - Navázat na dobrý dojem, který Česká republika zanechala na EXPO v Šanghaji, a posílit česko-čínské obchodní vztahy chce Čínské investiční fórum, které se uskuteční v Praze 8. až 11. listopadu. Přímo v dějišti světové výstavy zřejmě vznikne český dům, který by umožnil pořádání prezentací českých firem a uzavírání obchodních smluv. Také by se do něj mohly přestěhovat agentury propagující Česko v zahraničí, řekli dnes novinářům generální komisař české účasti na EXPO 2010 Pavel Stehlík a předseda China Investment Group Petr Hýl.

Příprava Čínského investičního fóra trvala více než rok. Akce byla naplánována tak, aby se uskutečnila bezprostředně po ukončení světové výstavy v Šanghaji. "Chceme se držet na pozitivní vlně propagace České republiky v Číně. Byla by chyba, kdyby po perfektně zvládnutém Expu, jsme toho nevyužili," vysvětlil Hýl.

Fórum má pomoci českým firmám ve vstupu na čínský trh. Podle Hýla je v Říši středu spousta obchodních příležitostí, které společnosti ze středu Evropy mohou využít. Zároveň je možné přilákat do ČR mnohem více čínských investic, než se doposud dařilo, dodal Hýl.

Čínští obchodníci, kteří již v ČR podnikají, přišli s nápadem vybudovat v Šanghaji český dům. Investovali by do jeho stavby, a pomohli tak vytvořit základnu pro rozvoj ekonomických vztahů mezi oběma zeměmi. "Sloužil by vzájemné obchodní výměně, uzavírání dohod o investicích," řekl novinářům Stehlík, kterého prý záměr nadchnul. Dům by měl mít komerční prostory a své sídlo by v něm mohly najít instituce typu CzechTurism, CzechTrade nebo České investiční fórum.

Stehlík dnes vyzdvihl úspěchy české expozice na světové výstavě. Působení Čechů na EXPO 2010 skončilo zhruba 90 milionovým přebytkem. Pořadatelé na celou prezentaci dostali od státu 530 milionů korun. Přitom se jim podařilo ušetřit 32 milionů, 29 milionů vydělali díky komerčním akcím a dalších 28 milionů korun přinesl prodej pavilonu československo-čínské farmě přátelství, uvedl Stehlík.

Češi se podle generálního komisaře výstavy museli snažit mnohem více, než například Francouzi, Angličané nebo Američané, aby nalákali návštěvníky do svého pavilonu. Díky kreativitě se jim to ale nakonec podařilo, dodal Stehlík. Z celkového počtu 70 milionů návštěvníků výstavy získal český pavilon téměř 13 procent, když do něj zavítalo více než 8,5 milionu lidí. Za expozici získala Česká republika několik ocenění - cenu mezinárodního kulturního střediska mládeže za kreativitu či cenu televize CBN za marketing. Úspěchem je podle Stehlíka i fakt, že se český pavilon dostal mezi pouhých šest národních prezentací, o nichž vyšla samostatná kniha.

Do Česka loni z Číny putovalo zboží za 200 miliard korun. Výzoz z ČR do Číny dosáhl 15,85 miliard Kč.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK