Přistupující země do EU konkurují stávajícím členům!

05.02.2004 | , Finance.cz
DANĚ


Přistupující země do unie mají oproti stávajícím členům jednodušší a průhlednější daně. Západní média uvádějí, že přistupující státy mezi sebou soutěží o přízeň zahraničních investorů. První výsledky soutěže už jsou na světě...

Podle expertů přistupující země do EU ještě před svým vstupem uštědřili svým západním partnerům lekci. Kromě levnější pracovní síly  a zboží mohou potenciálním investorům nabídnout i výhodnější daňové prostředí. Například od té doby, kdy Slovensko zavedlo 19-tiprocentní rovnou daň, se německým a rakouským společnostem začaly sbíhat sliny na výhodné zhodnocení svých investicí. Porovnejme si nyní v tabulce níže sazby daně z přidané hodnoty (DPH) jednotlivých stávajících a přistupujících členů Evropské unie.

Tabulka: Sazba DPH v členských zemích EU (v %)

 Stát

Základní sazba

Snížené sazby

Belgie

21

0; 6; 12

Dánsko

25

0; 5

Finsko

22

0; 8; 17

Francie

19,6

2,1; 5,5

Nizozemsko

19

6

Irsko

21

0; 4,3; 13,5

Itálie

20

4; 10

Lucembursko

15

3; 6; 12

Německo

16

7

Portugalsko

19

5; 12

Rakousko

20

10; 12

Řecko

18

4; 8

Španělsko

16

4; 7

Švédsko

25

6; 12

Velká Británie

17,5

0; 5


Tabulka:
Sazba DPH přistupujících zemí EU (v %)

 Stát

Základní sazba

Snížené sazby

Česká republika

22

od května 19

0; 5

Estonsko

18

5

Kypr

15

0; 5

Litva

18

5; 9

Lotyšsko

18

9

Maďarsko

25

12

Malta

15

5

Polsko

22

3; 7; 12

Slovinsko

20

8; 5

Slovensko

19

19


Modelový podnik

Studie německých odborníků ze společnosti Ernst&Young a mannheimského Střediska pro evropský hospodářský výzkum (ZEW) porovnala daňové zatížení firem v nových zemích EU z pohledu nadnárodních investorů. Experti vytvořili "modelový podnik", který vyrábí, investuje, vytváří zásoby, půjčuje si peníze atd. Tento modelový podnik pak vkládali do daňového prostředí jednotlivých zemí a počítali, jaké daňové zátěži je vystaven. Srovnání sice není dokonalé, uvádějí sami odborníci. Důkladná analýza nominálních sazeb daně z příjmu fyzických osob však měřenou míru zdanění vystihuje dostatečně. Výsledky měření naleznete v tabulce níže.

Tabulka: Celkové daňové zatížení firem

Stát

Expertní propočet

(k 1.1.2003)

Po změnách v období

2004 - 2006

Malta

34,7

34,7

Slovinsko

33,4

33,4

Česko

31,9

25,7

Polsko

29,9

24,6

Slovensko

27,4

23,1

Maďarsko

24,9

22,5

Estonsko

24,6

20,1

Lotyšsko

23,4

19,8

Kypr

16,7

16,7

Litva

15,4

15,4

Pramen: Ernst & Young, OECD

Odborníci se však bojí odpovědět na otázku, která z nových zemí Evropské unie vytváří pro investory nejpříznivější daňové prostředí. Není možné prostě ukázat na tu zemi, kde jsou nejnižší sazby. "Záleží například na tom, jak funguje celý daňový systém, nakolik je předvídatelný jeho budoucí vývoj," řekl Libor Frýzek, partner pražské pobočky Ernst & Young. Investoři se také zajímají o to, zda je zisk zdaňován tam, kde se vytváří, nebo zda daně odvádí až konečný vlastník. Další neméně důležitou věcí je možnost vědět dopředu, nakolik budou pro daňovou kontrolu přijatelné používané ceny. Tyto všechny parametry se mohou v jednotlivých zemích EU lišit.


Zdroj: Ernst & Young, Středisko pro evropský hospodářský výzkum v Mannheimu (ZEW), EU

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ