Ministr dopravy požádá o odklad hodnocení pražského okruhu

08.01.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 8. ledna (ČTK) - Ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS) na středečním zasedání požádá vládu o roční odklad vyhodnocení stavby jihozápadní části pražského okruhu. Kontroverzní stavba, na které Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podle Nejvyššího kontrolního úřadu utratilo protizákonně téměř šest miliard korun, zatím nemá schválenou výši evropských dotací. Ty může EU Česku odepřít úplně. Ministerstvo se proto domnívá, že se nepodaří dodržet termín závěrečného vyhodnocení programu, které se má uskutečnit v polovině příštího roku, úřad to uvedl v předkládací zprávě.

Schvalovací proces se podle ministerstva dopravy zpozdil kvůli dodatečným informacím, které po české straně požadovala Evropská komise. Ta v minulosti poukazovala na celou řadu pochybení při výstavbě dopravní infrastruktury, kritizovala především neúměrně vysoký podíl víceprací, kvůli kterým se dopravní stavby neúměrně prodražily proti původně schváleným projektům.

Kvůli stížnosti Evropského účetního dvora ministerstvo dopravy na jaře 2011 pozastavilo proplácení dopravních projektů z operačních programů. Příliv peněz se do Česka obnovil teprve koncem října 2012 poté, co EU Česko potrestala odejmutím deseti procent (9,5 miliardy korun) z požadovaných dotací na dopravní stavby.

Vícepráce na stavbě pražského okruhu kritizoval i NKÚ. "ŘSD na své náklady realizovalo i práce, kterými zhodnotilo majetek jiných osob. V jednom případě představovaly náklady na realizaci požadavků nad rámec schválené dokumentace částku vyšší než 1,2 miliardy korun," uvedl úřad s tím, že stavbu prodražovaly například požadavky různých zájmových skupin a obcí v okolí stavby. Kvůli podezření ze spáchání trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku, podvodu a zneužití pravomoci úřední osoby proto podal trestní oznámení.

Pokud by se tyto obvinění potvrdily, mohl by stát na dotacích přijít až o šest miliard korun. Brusel prý tuto dříve přislíbenou dotaci na pražský okruh neposkytne, pokud se prokáže porušení zákona o zadávání veřejných zakázek, uvedl dříve šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.

Jihozápadní část pražského okruhu mezi plzeňskou dálnicí D5 a brněnskou D1 byla uvedena do provozu v září 2010. Úsek dlouhý 23 kilometrů, jehož výstavba vyšla stát na téměř 23 miliard korun, definitivně propojila dálniční tahy ze západu na východ republiky.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK