Téměř polovinu výdajů BESIPU by měly platit soukromé firmy

18.01.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 18. ledna (ČTK) - Velká část nákladů BESIPU se má přesunout na bedra soukromých společností, které podnikají v automobilové dopravě. Stát chce prostřednictvím vyjednání materiální podpory od dopravců, dopravních podniků a pojišťoven státní organizaci ušetřit 20 milionů korun ročně, což představuje téměř polovinu jejího rozpočtu, vyplývá z materiálu úsporných opatření a odstranění duplicit ve státní správě, který ve středu schválila vláda.

"My jako BESIP už nebudeme za všechno platit, ale naopak kolem sebe budeme mít hrozen komerčních subjektů, které nám budou dávat materiální plnění a my tím budeme šetřit," uvedl šéf BESIPU Roman Budský. Organizace nyní připravuje rámcový program pro letošní rok, který už se zapojením soukromého sektoru počítá. Partneři BESIPU by měli například umožnit bezplatně využívat inzertní plochy, zapůjčit automobily a motocykly jako exponáty pro jednotlivé akce s bezpečnostní tematikou, nebo pro tyto akce zajistit program.

Zatím se podle Budského zapojili dopravci, například společnosti Veolia, BusLine, ČSAD Jihotrans, výrobci automobilů a jednotlivé městské samosprávy, které provozují hromadnou dopravu. Do budoucna by se na financování informačních aktivit BESIPU měly podílet i pojišťovny. V úvahu připadá například informační kampaň určená pro řidiče z cizích zemí, které má poučit o tuzemských dopravních předpisech. Pojišťovny by se měly zapojit tím, že nechají vytisknout a distribuovat propagační materiály, dodal šéf BESIPU.

Princip, podle kterého by se pojišťovny měly spolupodílet na financování BESIPU, je podle dopravního experta Františka Lehovce z dopravní fakulty pražské ČVUT oprávněný požadavek. Efekt snižování následků nehod se promítá především do likvidací škodních událostí, pojišťovny z činnosti BESIPU proto těží a přitom se až na drobné výjimky na akcích zvyšujících bezpečnost provozu finančně nepodílejí, dodal.

Zapojení pojišťoven ale nebude jednoduché. Žádná oficiální jednání zatím neproběhla, uvedla Marcela Kotyrová z České asociace pojišťoven. Pojišťovny jsou podle ní ochotné více investovat do bezpečnosti provozu prostřednictvím BESIPU pouze za předpokladu, že dojde k jeho reorganizaci, při které se zbaví přímé vazby na ministerstvo dopravy. Zároveň dodala, že zapojení pojišťoven bude znamenat navýšení nákladů a ty jej promítnou do cen klientům.

BESIP je samostatným oddělením ministerstva dopravy, které koordinuje aktivity kolem bezpečnosti silničního provozu. Loni pracoval s rozpočtem 72 milionů korun. Letos podle Budského organizaci čeká výrazné zeštíhlení státní dotace, předběžně přislíbená částka má pro letošek činit 39 milionů korun. Řadu aktivit tak BESIP bude muset financovat jinou formou.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK