Kdo zatočí se šmejdy? Změny v realitní branži přijdou zespodu

02.11.2015 | , Maxima
Komerční sdělení


Co všechno se ještě musí stát, aby bylo volání po změně na realitním trhu konečně vyslyšeno? Nejdůležitější roli nebude hrát realitní zákon, ale informovaní klienti a odvážné kroky realitních kanceláří, které se nebudou bát, že je férovost připraví o zisk.

Těžko bychom hledali druhý obor, jehož pověst je tolik poškozena různými podvodníky, meloucháři a amatéry. Nízká důvěra v makléře poškozuje realitní branži jako celek a žene prodávající a kupující do mnohdy ještě riskantnějších obchodů pod lákavou značkou „Bez realitky“. Prodávající i kupující jsou potom odkázáni na návody a vzory smluv z Googlu, který je sice dobrým rádcem, ale milionovou transakci by mu málokdo svěřil, kdyby se jednalo o jakýkoli jiný než realitní obchod.

IMG_0736Zákon je jenom minimum morálky

Když letos vydala paní Světlana Glaserová knížku Kdopak by se šmejdů bál, měla se dočkat děkovných slov od realitních makléřů. Jejich pověst totiž nepůjde vylepšit jinak než zásadním řezem. Nemá smysl si namlouvat, že padají nepravdivá obvinění. O melouchářích a podvodnících otevřeně hovoří i Jaroslav Novotný, prezident Asociace realitních kanceláří, a zejména ministerstvo pro místní rozvoj, které připravuje nový realitní zákon.

Už dnes je zřejmé, že zákon ke změně na realitním trhu stačit nebude. Zrušením živnosti volné a zavedením podmínek pro kvalifikaci realitních makléřů se posouváme z negramotnosti na úroveň základního vzdělání, ale prostor pro podvody zůstává. „Má-li skutečně dojít ke kultivaci realitní džungle, změna musí přijít zespodu - od klientů a samotných realitních kanceláří,“ říká už více než dva roky Vladimír Zuzák, ředitel pražské realitní kanceláře MAXIMA REALITY.

Klienti nesmí dát šmejdům šanci

Každý trh se řídí zákonem nabídky a poptávky. Je-li poptávka po rychlých, nezávazných a jednoduchých řešeních, otevírá se prostor pro podvodníky, kteří tohle všechno slibují. Významně tomu přispívá nízká informovanost klientů, kteří nemají povědomí o tom, jak složitý je prodej nemovitosti nejen z obchodního, ale zejména z právního a finančního hlediska. Nevědí, jaké služby mají očekávat od realitní kanceláře a nemohou si tedy kvalifikovaně vybrat. Ruku v ruce s nedostatkem informací jde snaha ušetřit na provizi. To opět hraje do karet amatérům, kteří nemají žádné náklady, protože taky neposkytují žádnou přidanou hodnotu. 

Jak si tedy vybrat spolehlivou, férovou kancelář a zrušit konkurenční výhodu podvodníků? Tři základní pravidla pro výběr doporučuje Vladimír Zuzák:

  1. Ptejte se, jaké služby získáte v ceně provize. Žádejte odhad tržní ceny, inzerci s profesionálními fotografiemi a topováním, právní a finanční služby, úschovu kupní ceny i přiznání k dani z nemovitých věcí. 
  2. Exkluzivní smlouvu podepište, pokud chcete, aby do vás realitní kancelář investovala čas a peníze, ale omezte ji na 4 - 6 měsíců, což je reálný termín pro prodej nemovitosti. Když neuspěje, půjdete o dům dál.
  3. Zohledněte reference, které uslyšíte osobně, nebo se je dočtete na diskusních fórech. Většina podvodníků nedokáže zabránit stížnostem na internetu. Naopak realitní kanceláře, které mají hodně spokojených klientů, uspokojí zřejmě i vás. Důležitým kritériem je také profesní pojištění.

Začněte odhadem

MAXIMA REALITY nabízí profesionální online odhad ceny nemovitosti, který je dostupný zdarma bez ohledu na to, zda se chcete stát jejich klientem, nebo ne. Odhad pracuje s cenovými mapami a zohledňuje lokalitu s přesností na ulice. http://www.maxima.cz/online-odhad-nemovitosti/



Realitní kanceláře se nesmí bát změny

MAXIMA REALITY patří k prvním realitním kancelářím, které investovaly do průzkumu mezi prodávajícími, aby zjistily, co všechno klientům nejvíce vadí. Výsledky výzkumu najdete na webu Měníme vše, co vám vadí na realitkách. A nejde jen o podvodné praktiky. Existuje řada běžných, zákonných praktik na realitním trhu, které vnímají klienti jako nepřípustné nebo neetické. 

„Většina těch praktik nám nebyla nikdy vlastní, ale v několika případech jsme se rozhodli být první kanceláří, která udělá odvážný krok a půjde ostatním příkladem ve změně realitního trhu zespoda,“ řekl Vladimír Zuzák. Novinkou je zejména garance vrácení 30 % z odměny realitní kanceláři, pokud si klient sám najde zájemce o koupi. Platí jen za služby, které skutečně využil, zejména právní servis. Jasná dohoda na výši provize (včetně DPH) patří k dalším principiálním zásadám, které by měly férové realitní kanceláře vždy dodržet.

Druhá nejpalčivější obava, kterou vyjádřili klienti, je tlak na rychlý podpis smlouvy, kdy makléři naslibují hory doly, nebo tlak na snížení kupní ceny, kdy zase vyhrožují, že nemovitost bude jinak neprodejná. „Hlavními principy v práci realitní kanceláře musí být profesionalita a zároveň respekt ke klientovi. Zatímco makléř musí dodat maximum odborných podkladů, rozhodnutí zůstává na prodávajícím,“ vysvětluje princip férového prodeje Vladimír Zuzák.

Co to znamená v praxi? Již na první schůzce musí klient získat přehled o všech službách, které mu realitní kancelář nabízí, stejně jako dostatek času na podpis smlouvy. Následně mu makléř předloží inzerát ke schválení ještě před jeho zveřejněním a nakonec klient dostává pravidelný report o tom, kolik lidí inzerát zhlédlo a kolik se ozvalo zájemců o prohlídku. 

Začněte i vy měnit realitní trh ze spodu. Jako první krok úplně postačí, když se rozhodnete diskvalifikovat meloucháře a šmejdy a spolupracovat jenom s těmi realitními kancelářemi, které už našly odvahu usilovat o změnu k lepšímu.



Autor článku

Komerční sdělení  

Články ze sekce: Komerční sdělení