Na kolik přijde ztráta platební karty?

15.04.2005 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Platební karta v současné době již neodmyslitelně patří ke každému bankovnímu účtu. Ale pozor! Její ztráta se může výrazně prodražit. Jak se zachovat a kam se obrátit v případě ztráty či zcizení? A jaká je výše poplatků?

Počet držitelů platebních karet rok od roku roste. Stejně tak neustále roste i počet operací uskutečněných tímto malým kouskem plastu. Důvody jsou prosté. Držitel karty, je-li v pozici zákazníka, nemusí disponovat hotovostí a použitím karty si může celkem snadno a rychle pořídit téměř cokoliv. Podmínkou je možnost použití karty v místě nákupu, tj. že obchod či nákupní středisko je vybaveno zařízením pro přijetí a následně provedení platební transakce kartou.

Velikost karty umožňuje nosit ji vždy při ruce. Ať už dáte přednost peněžence nebo si vyberete pro úschovu místo jiné, vždy může dojít k nepříjemnosti v podobě ztráty či jejího zcizení. Stačí chvilková nepozornost a společně s osobními doklady či peněženkou se majitelem vaší karty může stát bez vašeho souhlasu někdo jiný.

Jak se zachovat?
Pokud zjistíte, že vám karta byla odcizena, nebo že jste si ji založili na "zapomenuté" místo, pak neváhejte a okamžitě kartu zablokujte u bankovního ústavu, který vám kartu dal k dispozici. Tím výrazně eliminujete možnost případného zneužití (ať už poctivým nálezcem nebo nepoctivým zlodějem). Vytočení telefonního čísla a nahlášení je otázkou jen několika minut, které vám mohou ušetřit peníze i případné problémy.

Jak postupovat?
Blokaci i stoplistaci platební karty lze bez větších průtahů uskutečnit z tuzemska i ze zahraničí. Stačí vytočit nouzové číslo vaší banky a zde ztrátu nahlásit operátorovi (telefonní číslo je většinou uvedeno na zadní straně platební karty, což vám bohužel nebude při její ztrátě či zcizení nic platné, pokud si ho předem někam nepoznamenáte). Neznáte-li je, řešením je dovolat se na infolinku příslušné banky, kde buď kartu sami zablokují či poskytnou instrukce vedoucí k blokaci.

Cena za blokaci
Výše nákladů, které budete muset za omezení zneužití karty zaplatit, je u každého bankovního ústavu rozdílná. Každá banka má pro blokace platebních karet svá vlastní pravidla a postupy. Veškeré podmínky jsou uvedeny ve smlouvě o platební kartě, kterou podepisujete při jejím převzetí. Jedno však banky mají společné - výše „blokačního“ poplatku závisí na:

  • druhu karty (elektronická či embosovaná)
  • možnostem jejího použití (tuzemská či mezinárodní)
  • vydavateli katy (VISA, MC, AMEX)

Jste-li vlastníkem karty embosované s tzv. reliéfním (plastickým) písmem s mezinárodní platností, pak vás případná ztráta a následné omezení použitelnosti přijde podstatně dráž než blokace karty elektronické. A co je příčinou rozdílných poplatků?

Elektronická karta = blokace
V případě ztráty či zcizení karty elektronické se pro její zamezení použitelnosti provádí blokace, tj. dočasné nebo trvalé omezení práva používat platební kartu. Provedení trvá pouze několik minut, kdy je karta „vyškrtnuta“ ze systému. V případě opětovného nalezení karty lze zpravidla provést zpětnou deblokaci.

Embosovaná mezinárodní karta = stoplistace
Při stoplistaci jde o trvalé, nevratné zrušení práva používat platební kartu. Číslo karty, jméno držitele a další náležitosti jsou zařazeny na mezinárodní seznam tzv. stoplist. Toto provedení je pro banku výrazně nákladnější a tedy i poplatek účtovaný klientovi je ve srovnání s blokací elektronické karty vyšší.

Výše poplatků vybraných bank pro karty EuroCard/MasterCard a Visa

Název banky Telefon pro blokaci * Poplatek za stoplist Poplatek za blokaci
Česká spořitelna 267 201 889 500 Kč 200 Kč
ČSOB 495 800 111 2000 Kč 200 Kč
eBanka 222 115 200 1900 Kč 200 Kč
GE Money bank 272 771 111 2000 Kč 100 Kč
Komerční banka 222 412 230 2000 Kč 150 Kč
Raiffeisenband 272 771 111 2000 Kč 200 Kč
Volksbank 272 771 111 - 500 Kč
Živnobanka 224 232 423 zdarma zdarma
*) pro blokaci či stoplistaci karty můžete zavolat i na bezplatné linky jednotlivých bank
Zdroj: Banky

Je možné se pojistit
Důležitou roli při ztrátě či zcizení platební karty hraje převzetí odpovědnosti za další provedené transakce. I když ztrátu nahlásíte okamžitě, nemusíte být vždy bez starostí. Zatímco některé banky přebírají odpovědnost neprodleně po nahlášení, některé tak učiní až odbytím půlnoci, tj. následujícího dne. Do té doby může nenechavec, který se zmocnil vašeho platebního nástroje, ukrojit značnou část z vašeho firemního či osobního bankovního účtu. Této situaci lze předejít uzavřením odpovídajícího pojištění.

Nezřídka se také stává, že mezi ztrátou karty a tímto nepříjemným zjištěním uplyne i několik dní. I v tomto případě pomůže pojištění proti zneužití karty, které se vztahuje právě na transakce provedené před nahlášením blokace karty. Nejlepší ochranou však bývá obezřetnost!

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ