Výše bankovních poplatků u nás a ve světě

27.07.2005 | , Finance.cz
ÚČTY A SPOŘENÍ


Bankovní domy jsou kritizovány za rozdílné chování v českých a domácích teritoriích. Management bank se brání a poukazuje na rozdílné využívání služeb. Jak si stojíme v porovnání se světem?

Podíváme-li se na loňské výkazy zisků a ztrát nejvýznamnějších bank, pak i laik musí naznat, že tuzemské bankovní instituce rozhodně nestrádají, jelikož dosahují miliardových zisků (ČSOB 6,98 mld., ČS 7,65 mld., KB dokonce 9,3 mld. korun).

Úspěšná poplatková politika
A co stojí za úspěchem těchto subjektů? Efektivní hospodaření? Bezpochyby. Špičkový tým vedoucích pracovníků a manažerů? Zajisté. Ale mohou být i další vysvětlení. Nemalý podíl z celkového zisku tvoří poplatková složka, kterou financují samotní klienti. Výtky na počínání bank, konkrétně výše poplatků a netransparentnost, vyřknul nejen ministr financí, ale i některé zainteresované instituce v podobě České obchodní inspekce či Sdružení obrany spotřebitelů.

Ministerstvo poukazuje na nejednotné počínání bank se zahraniční (západní) majetkovou účastí v domovské vlasti a v českých bankovních vodách. Vedení bank se brání a odvolává se na rozdílné chování české a západní bankovní klientely a na malé využívání bankovních produktů a služeb v Čechách. A bohužel mají pravdu.

Srovnání se zahraničím
Generální ředitel Komerční banky Alexis Juan na konferenci bankovních poplatků nastínil situaci u nás a domovské zemi majoritního vlastníka KB, tj. Société Générale ve Francii. Z výsledků vyplývá, že česká bankovní klientela je v porovnání s francouzskou poněkud zaostalá. Zatímco francouzský občan průměrně uskuteční 226 transakcí, průměrný Čech jich zvládne 35. Průměrný počet operací uskutečněných kreditní kartou za 1 rok také vyznívá jednoznačně - 98:11 ve prospěch země galského kohouta.

Následující tabulka ukazuje srovnání i s některými dalšími evropskými zeměmi. 


Země
Počet všech uskutečněných transakcí za rok Počet operací uskutečněných kreditní kartou
Francie 226 98
Velká Británie 207 40
Itálie 76 19
Španělsko 73 14
Česká republika 35 11

Zdroj:  The comparison of SG and KB offer and fees policy

Dva pohledy na věc
Na srovnání výše bankovních poplatků s ostatními zeměmi se zaměřila také studie společnosti Capgemini, která zkoumá ceny bankovní produktů a služeb v závislosti na popularitě v 19 světových zemích, a to ze dvou pohledů:

  • globální pohled srovnává ceny základních bankovních produktů a služeb, budou-li podmínky ve všech zemích stejné tj. při identické struktuře i frekvenci využívání těchto produktů a služeb
  • jelikož struktura a frekvence je v každé zemi rozdílná, je třeba zkoumat bankovní podmínky také z pohledu lokálního, který odráží spotřebu bankovních služeb v jednotlivých zemích

Průměrné roční výdaje klientů na základní bankovní služby v EUR ve zkoumaných zemích s ohledem na spotřebu bankovních služeb:

Zdroj: Capgemini Analysis

Lokální pohled vs. HDP
Určitou vypovídací schopnost mají náklady, které klient vynaloží za bankovní služby v porovnání k hrubému domácímu produktu. V tomhle směru zaujímáme nelichotivé 17. místo z 19 zkoumaných zemí. Za námi už figuruje pouze sousední Polsko a nevyzpytatelná Čína.

Zdroj: Capgemini Analysis

Závěr
Úroveň využívání bankami nabízených služeb a výše poplatků spolu úzce souvisí a tvoří jakýsi začarovaný kruh. Portfolio bankovních produktů a služeb se neustále rozšiřuje a vyvíjí. Vyžaduje inovativní přístup a zvyšující se úroveň zabezpečení. Banky jsou proto nuceny vynakládat nemalé finanční prostředky do nových technologií, jinak by utrpěla především spokojenost klienta. Čím více budou bankovní produkty a služby využívány, tím více prostředků bude mít banka k dispozici a bude moci začít uvažovat o zrušení či snížení svých poplatků. Současná výše poplatků však mnoho klientů nepřinutí, aby jejich služeb využívaly více než doposud.

Autor článku

Lukáš Buřík  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: ÚČTY A SPOŘENÍ